The Malaysia Post

Dubai menghantar 13 tan ubat, bantuan makanan ke Afghanistan

Sebuah pesawat bantuan sarat dengan 13 tan bekalan kemanusiaan dan makanan yang dihantar oleh Pertubuhan Kemanusiaan dan Amal Mohammed bin Rashid Al Maktoum meninggalkan UAE ke Lapangan Terbang Kandahar, selatan Afghanistan, untuk menyokong rakyat Afghanistan.

Ibrahim Bumalha, penasihat urusan kemanusiaan dan budaya kepada Yang Mulia Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Naib Presiden dan Perdana Menteri UAE dan Penguasa Dubai, mengatakan bahawa lapan pesawat bantuan itu adalah sebahagian daripada jambatan udara yang bertujuan untuk meringankan penderitaan rakyat Afghanistan dan memperbaiki keadaan hidup mereka. Bumalha juga merupakan naib ketua lembaga pengawas pertubuhan.

Pesawat itu membawa tujuh tan bekalan perubatan menyelamatkan nyawa dan enam tan susu bayi, tambahnya. Bantuan kemanusiaan yang dihantar kepada warga Afghanistan bertujuan untuk menyelesaikan kekurangan makanan dan ubat-ubatan yang mereka alami kerana keadaan semasa, kata Bumalha.

Sebelum Taliban berkuasa, sekitar 14 juta orang di seluruh negara sudah bergantung pada program bantuan dan makanan – bantuan kemanusiaan yang mengalir dengan sokongan pemerintah antarabangsa dan agensi pelarian. Kini, angka itu meningkat dengan ketara – sukar untuk mengira jumlahnya memandangkan ketidakpastian – dan kumpulan kemanusiaan mengatakan sekurang-kurangnya 18 juta sekarang memerlukan sokongan makanan, perubatan dan pemakanan.

Jelas sekali, menyokong bahawa banyak tunawisma, pengungsi dan rentan – kebanyakan dengan anak-anak kecil yang rentan terhadap penyakit komunal daripada hidup dalam keadaan sempit dan hampir tidak bermaya – memerlukan usaha antarabangsa yang besar.

Baca Lagi | Emiriah Arab Bersatu menghantar bantuan 24 jam kepada lapan ribu pelarian Afghanistan

Terdapat berita baik bahawa masyarakat antarabangsa dan negara-negara penderma telah berjanji lebih dari $ 1 bilion untuk membantu mereka yang paling memerlukan di Afghanistan. Ini adalah langkah penting kerana bantuan antarabangsa dan kemanusiaan dari masyarakat antarabangsa telah kering sejak Taliban berkuasa.

Read Previous

Mahkamah membebaskan dan melepaskan jurujual yang dituduh memandu secara sembrono

Read Next

Zahid: Terlalu banyak parti politik akan mengelirukan orang

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.