The Malaysia Post

1,270 Pekerja Diberhentikan Dalam Sektor Teknologi

Notis Pemberhentian Kerja

Sebanyak 1,270 notis pemberhentian pekerja di Singapura dihantar oleh syarikat teknologi kepada kerajaan Singapura dari Julai hingga pertengahan November 2022, kata Menteri Tenaga Manusia Tan See Leng di Parlimen semalam.

Tujuh daripada 10 pekerja yang terjejas berumur 35 tahun ke bawah, dan sekitar lapan daripada 10 berada dalam peranan bukan teknologi seperti jualan, pemasaran dan fungsi korporat, tambahnya.

Kementerian Tenaga Kerja Singapura

Komen beliau menyusuli siri pemberhentian melibatkan gergasi teknologi multinasional dengan pejabat di Singapura dalam beberapa bulan kebelakangan ini, dengan syarikat seperti Shopee, Meta dan Twitter mengumumkan latihan pemberhentian.

Dr Tan menjawab beberapa soalan parlimen yang difailkan oleh lima Ahli Parlimen (AP) untuk persidangan semalam mengenai sejauh mana pemberhentian teknologi global memberi kesan kepada Singapura.

Beberapa ahli parlimen, termasuk Saktiandi Supaat, Ahli Parlimen Kawasan Perwakilan Kumpulan (GRC) Bishan-Toa Payoh, juga telah bertanya tentang langkah untuk menyokong kumpulan pekerja yang terjejas ini.

Baca Lagi | PM Anwar Perlu tipu daya dan daya tarikan untuk mengekalkan gerakan Jubah dan Belati

Baca Lagi | Lebih RM500,000 Dikeluarkan kepada Ayam, Pengeluar Telur, Pemborong dan Peruncit

Dr Tan berkata bahawa kebanyakan pekerja teknologi dan bukan teknologi daripada sektor maklumat dan komunikasi (I&C) telah dapat mendapatkan pekerjaan sejurus selepas pemberhentian, dengan kadar kemasukan semula ke pekerjaan yang lebih tinggi dalam tempoh enam bulan selepas pemberhentian berbanding pekerja lain. ekonomi berdasarkan statistik dari suku kedua tahun ini.

Kekosongan jawatan dalam sektor I&C terus meningkat pada separuh pertama tahun ini, daripada 11,100 pada Disember 2021 kepada 12,100 pada Jun 2022, tambahnya.

“Sektor lain seperti perkhidmatan kewangan, termasuk bank tempatan, juga mengambil pekerja untuk peranan teknologi. Secara keseluruhan, ini menggambarkan bahawa terdapat kapasiti sokongan yang kuat merentasi ekonomi yang lebih besar dan peluang untuk pekerja yang terjejas untuk mengisi peranan dalam permintaan,” kata menteri itu.

Penyerahan notis pemberhentian kerja

Joan Pereira, ahli parlimen GRC Tanjong Pagar, juga bertanya sama ada majikan telah segera mengemukakan notis pemberhentian kerja kepada kementerian.

Sebagai tindak balas, Dr Tan berkata bahawa majoriti pemberitahuan pemberhentian daripada sektor I&C sejak Julai 2022 dihantar tepat pada masanya.

Majikan yang tidak menghantar tepat pada masanya akan diberikan surat amaran, kata Dr Tan.

Beliau kemudian ditanya soalan tambahan oleh ahli parlimen GRC Sembawang, Mariam Jaafar mengenai butiran lanjut bilangan rakyat Singapura dan warga asing yang diberhentikan daripada syarikat teknologi itu.

Dr Tan menjawab bahawa kerajaan Singapura tidak mendedahkan bilangan pemberhentian berdasarkan kewarganegaraan pekerja yang terjejas, berikutan amalan statistik rasmi yang ditetapkan oleh Pertubuhan Buruh Antarabangsa.

“Bagaimanapun, jika saya boleh memberikan petunjuk, rakyat membentuk majoriti besar tenaga buruh pemastautin kami iaitu kira-kira 85 peratus. Populasi pemastautin tetap juga kekal stabil dari semasa ke semasa, jadi ini bermakna data pemastautin mencerminkan data warganegara,” kata Dr Tan.

About Mohammed Ibrahim

Mohammad Ibrahim adalah pembela kebenaran. Dia percaya bahawa penting untuk bersuara dan memperjuangkan perkara yang betul, tidak kira apa kosnya. Mohammad telah mendedikasikan hidupnya untuk memperjuangkan keadilan sosial dan mencipta masa depan yang lebih baik untuk semua. Beliau seorang penceramah yang berkuasa dan ahli strategi politik yang mahir.

Read Previous

Lebih RM500,000 Dikeluarkan kepada Ayam, Pengeluar Telur, Pemborong dan Peruncit

Read Next

Gunung Berapi Terbesar di Dunia Meletus di Hawaii

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.