Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

UAE adalah negara yang melakukan kegiatan kemanusiaan

Sheikh Mohamed bin Zayed

Tindak balas UAE yang pantas dan tidak teragak-agak untuk meringankan keadaan kemanusiaan yang memburuk di Afghanistan telah disambut secara meluas di peringkat serantau dan global.

Walaupun beribu-ribu orang Afghanistan telah dipindahkan ke banyak negara selama masa ketidakpastian dalam dua minggu terakhir, Bandar Kemanusiaan Emirates kini menjadi tempat berlindung bagi ribuan mereka dalam perjalanan ke negara ketiga.

Kunjungan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan, Putera Mahkota Abu Dhabi dan Timbalan Panglima Tertinggi Angkatan Bersenjata UAE ke Kota bertujuan untuk menyokong mereka dan menyebarkan semangat selesa dan yakin, berdasarkan peranan perintis negara, kepemimpinannya yang bijak, dan sumbangan kemanusiaan yang unik di peringkat serantau dan global.

Lawatan ini menekankan dimensi kemanusiaan UAE, yang telah menjadi panutan global dalam melindungi dan menyokong golongan kurang mampu di Timur Tengah dan dunia. Penghargaan global membuktikan bahawa UAE secara bertanggungjawab telah melebihi jangkaan dunia.

Negara ini telah menyediakan kemudahan untuk puluhan penerbangan untuk mengangkut ratusan warga asing dari Afghanistan ke lapangan terbangnya. Ini juga memfasilitasi pengungsian hampir 8,500 orang asing menggunakan pesawat dan lapangan terbangnya, sementara pada masa ini menampung 5,000 orang Afghanistan dan keluarga mereka untuk sementara waktu.

Pemberian UAE diberikan kepada semua orang, tanpa mengira bangsa atau agama, berdasarkan tonggak asas yang diterapkan oleh negara sejak ia ditubuhkan dan prinsip yang tidak hanya diterapkan tetapi juga diterapkan di lapangan.

Pendekatan ini dibuat oleh kepemimpinan yang mencerminkan komitmen UAE untuk memperkukuhkan kerjasama antarabangsa, terutama pada masa yang diperlukan.

Negara ini telah berjaya menguruskan beberapa kem kemanusiaan dan mangsa bencana di banyak negara. Memandangkan logistik unik yang dimilikinya, tindak balas itu dapat menjadi teladan dan pada tahap kritikal.

UAE telah menyahut seruan tugas kemanusiaan yang diterimanya dari banyak negara besar untuk mengangkut warganegara mereka dari Kabul, dan mereka tidak teragak-agak untuk memberikan bantuan berdasarkan pendekatan kemanusiaan dan berkat perjalanan akumulatifnya yang semuanya memberi.

Tindak balas UAE yang pantas terhadap tuntutan tugas kemanusiaan telah banyak menyumbang untuk mencegah keadaan menjadi lebih buruk, terutama di Eropah, di mana kemasukan gelombang pendatang baru mengancam.

Usaha kemanusiaan yang besar yang diberikan oleh UAE kepada golongan kurang mampu pada umumnya mencerminkan nilai-nilai dan pendekatan yang teguh terhadap perlindungan hak asasi manusia dan menekankan peranan utamanya dalam kerja kemanusiaan dan bantuan serta komitmennya untuk menyokong usaha serantau dan antarabangsa untuk memberikan perlindungan dan pertolongan kepada mereka.

Usaha negara itu, tidak hanya memberikan perlindungan kepada mereka tetapi juga memastikan, dalam sepuluh tahun terakhir, lebih dari $ 1,11 miliar bantuan sebagai usaha bantuan serantau dan internasional di Syria atau di Jordan, Lebanon, Iraq dan Yunani.

Baca Lagi | UAE adalah negara yang melakukan kegiatan kemanusiaan

Bantuan tersebut meliputi penyediaan makanan, tempat tinggal, dan perawatan kesihatan, serta mendirikan rumah sakit lapangan seperti Kem Emirati-Jordan di kem pelarian Mrajeeb Al Fhood, dan juga kem serupa di wilayah Kurdistan, Iraq dan Yunani, untuk memberikan kesejahteraan. , perlindungan dan pelbagai perkhidmatan sosial.

Pengalaman Emirati dalam memberikan bantuan kepada yang memerlukan mencerminkan pendekatannya terhadap nilai-nilai kemanusiaan berdasarkan toleransi, cinta dan penghormatan terhadap semua budaya, agama dan bangsa.

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

More Stories

Datuk Seri Wee Ka Siong

Menteri pengangkutan: Harga purata tiket penerbangan ke Sarawak RM360, boleh dikurangkan

Harga purata tiket penerbangan dari Kuala Lumpur ke Kuching, Sarawak antara 11 dan 31 Disember 2021 ialah RM360, berdasarkan pemantauan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom), persidangan Dewan Rakyat diberitahu hari ini. Menteri Pengangkutan Datuk Seri Wee…

Datuk Seri Hamzah Zainudin

KDN terima laporan kartel imigresen melibatkan kakitangan jabatan

Kementerian Dalam Negeri hari ini mendedahkan pihaknya menerima laporan mengenai kewujudan aktiviti kartel melibatkan anggota Jabatan Imigresen berhubung hal imigresen, kata menterinya Datuk Seri Hamzah Zainudin. Beliau berkata penglibatan kartel itu bukan sahaja berkaitan kenaikan…

Rexy Mainaky

Rexy melapor diri untuk hari pertama sebagai timbalan pengarah kejurulatihan BAM

Bekas juara dunia badminton dan pemenang pingat emas Olimpik, Rexy Mainaky melapor diri sebagai timbalan pengarah kejurulatihan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) hari ini dan berkongsi petua dengan kakitangan kejurulatihan tentang cara menguruskan prestasi caj mereka.…

Related Videos

Logo

Sertai surat berita kami

Dapatkan artikel terkini, pekerjaan, hadiah-hadiah percuma, berita hiburan yang dihantar terus ke peti masuk anda

Sebanyak 170000 pelanggan berada di sini