Putera William, Harry dalam penghormatan emosi kepada datuk Philip

Putera William dan Harry pada hari Isnin memberikan penghormatan emosional kepada datuk mereka Putera Philip, yang kematiannya berusia 99 tahun telah menyatukan para pemuda itu untuk pertama kalinya sejak ledakan meletup keluarga.

Harry, kembali ke Britain untuk pertama kalinya sejak dia dan isterinya Meghan berhenti dari tugas kerajaan dan pindah ke Amerika Utara, memanggil Philip sebagai “orang yang berjasa, menghormati dan humor”.

“Atuk, terima kasih atas layanan, dedikasi anda kepada Nenek, dan untuk selalu menjadi diri sendiri,” kata Duke of Sussex, yang juga memanggil datuknya yang sering bersuara sebagai “tuan barbeku, legenda olok-olok, dan benar-benar nakal sampai tamat ”.

Kakak Harry, William, yang berada di sebelah takhta Ratu Elizabeth II setelah ayah mereka Putera Charles, mengatakan bahawa kehidupan Philip “ditentukan oleh layanan – kepada negaranya dan Komanwel, kepada isteri dan ratu, dan kepada keluarga kita”.

“Saya akan merindui Kakek saya, tetapi saya tahu dia mahu kami meneruskan pekerjaan,” tambahnya.

Parlimen UK di London kembali sehari lebih awal dari cuti Paskah untuk memberi penghormatan kepada Philip, yang menghabiskan 73 tahun di sisi raja yang paling lama memerintah di Britain, dan bermula dengan diam selama satu minit.

Baca Lagi | Dua rakyat Malaysia diterima di Harvard

Badan perundangan dari Skotlandia, Wales dan Ireland Utara juga mengadakan sesi khas, tetapi kempen politik untuk pilihan raya tempatan di seluruh dunia bulan depan disambung semula setelah berhenti sejenak untuk menandakan kepergian Philip.

Perdana Menteri Boris Johnson – yang tidak asing dengan jurangnya – mengulangi beberapa pas palsu terkenal Philip yang kasar, tetapi menegaskan mendiang Duke of Edinburgh hanya berusaha untuk “memecahkan ais” dalam pertemuan yang sebaliknya.

Johnson mengatakan Philip telah menawarkan “sokongan tanpa henti” untuk ratu, “menyentuh kehidupan berjuta-juta” anak muda melalui skema Duke of Edinburgh Award, dan merupakan penyokong perintis penyebab alam sekitar. Philip sendiri tidak akan sabar sedikit untuk semua pujian, kata Johnson, tetapi “dia menjadikan negara ini sebagai tempat yang lebih baik, dan untuk itu dia akan dikenang dengan rasa syukur dan kasih sayang untuk generasi yang akan datang”.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Dua rakyat Malaysia diterima di Harvard

Read Next

Dortmund ingin terus mengekalkan skuad muda setelah tumpas

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x