Adegan komedi berdiri negara menjadi tumpuan negara berikutan kemarahan orang ramai terhadap rutin seorang wanita semasa sesi mikrofon terbuka di institusi tempatan Crackhouse Comedy Club yang disifatkan sebagai menghina Islam selepas ia tular di media sosial.
Wanita itu sejak itu mengaku tidak bersalah atas tuduhan menyebabkan ketidakharmonian dan kebencian, dan begitu juga teman lelakinya yang didakwa menggunakan media sosial untuk mempromosikan dan memuat naik kandungan bertujuan menghina orang ramai.
Bagaimanapun, Crackhouse masih ditutup buat sementara waktu, dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mendakwa tempat itu hanya mempunyai lesen untuk menghidangkan makanan dan minuman, tetapi bukan untuk hiburan.
Tambahan pula, pemilik bersama Crackhouse telah ditangkap dan direman atas dua video yang dirakam di kelab itu yang didakwa bersifat sensitif perkauman, ketika orang ramai yang terbakar menggali bahan lama yang berkaitan dengan tempat itu.
Dia telah dibebaskan
tetapi kumpulan Islam bertegas menggesa tempat itu ditutup secara kekal
Pada minggu lalu, beberapa pelawak tempatan berkata mereka berharap Crackhouse akan dibenarkan dibuka semula tidak lama lagi, kerana mereka berkata ia adalah platform yang terhad dan penting untuk memupuk bakat dalam industri yang diakui masih berkembang pesat di Malaysia.
Adakah Crackhouse harus dipersalahkan kerana rutin yang didakwa menyinggung perasaan? Adakah mereka tahu apa yang akan dipersembahkan semasa malam mikrofon terbuka? Apa yang berlaku dalam acara sedemikian?
Malay Mail bercakap dengan tiga komik berdiri untuk memahami apa itu malam komedi mikrofon terbuka, cara ia berfungsi dan sebab ia penting kepada industri.
Mikrofon terbuka — singkatan untuk mikrofon terbuka — ialah fenomena global di mana sesiapa yang berminat dalam mana-mana seni dibenarkan naik ke pentas untuk membuat persembahan.
Walaupun sesetengah penganjur mikrofon terbuka membenarkan sebarang jenis seni dipersembahkan di tempat mereka, selalunya, mikrofon terbuka dikhususkan untuk seni tertentu seperti malam muzik mikrofon terbuka, malam puisi atau malam komedi.
Walaupun punca sebenarnya sukar untuk dikesan, kajian telah mendokumenkan bahawa di Amerika Syarikat, mikrofon terbuka telah wujud sejak awal abad ke-20, yang dihoskan pada rancangan radio pada masa itu.
Walau bagaimanapun, di Malaysia, menurut pelawak tempatan veteran Harith Iskander, malam mikrofon terbuka, terutamanya yang khusus untuk komedi, adalah kejadian yang agak baru-baru ini.
Harith berkata terdapat dua kelab komedi terkenal yang menganjurkan malam komedi mikrofon terbuka di Kuala Lumpur — satu ialah Crackhouse, yang dibuka pada 2014, dan satu lagi ialah Kilang Joke, yang dimiliki dan dibuka oleh Harith sendiri pada 2018.
“Mikrofon terbuka pada asasnya bermakna mikrofon terbuka kepada sesiapa sahaja yang ingin naik ke atas pentas,” kata Harith kepada Malay Mail.
Ingin tahu sama ada jenaka anda sebenarnya lucu? Mikrofon terbuka sangat sesuai untuk komik yang sedang berkembang dan juga ditubuhkan untuk mengukur reaksi penonton terhadap rutin seseorang, kata Harith.
“Anda boleh menyanyi di bilik mandi atau studio anda, anda boleh menyempurnakan nada anda, dan apabila ia sempurna pergi ke hadapan penonton. Tetapi bagi pelawak, satu-satunya cara untuk mempraktikkan stand-up comedy adalah dengan melakukannya di hadapan penonton,” jelasnya.
Contohnya, di Kilang Jenaka Harith, malam mikrofon terbuka diadakan setiap hari Selasa, di mana peserta diberi masa tiga minit setiap seorang untuk melengkapkan set jenaka mereka.
Jason Leong yang menjadi doktor komik berkata dia mula mencuba komedi berdiri semasa mikrofon terbuka pada 2010. Leong berkata mendapatkan peluang untuk membuat persembahan selalunya semudah meletakkan nama seseorang ke dalam topi.
“Tiada siapa yang bertanya kepada saya apa set saya, atau tentang pengalaman saya. Mereka hanya melihat nama saya dan berkata, ok lah, cuba, lima minit,” katanya mengenai kali pertamanya membuat persembahan dalam mikrofon terbuka.
Leong menambah bagaimanapun ketika itu, adegan komedi berdiri tempatan tidak ditubuhkan dan oleh itu dia terpaksa menunggu beberapa hari atau minggu selepas menyerahkan namanya sebelum dia diletakkan di atas pentas.
“Pada masa kini, bergantung kepada penganjur, pemasa pertama boleh memakai malam itu sendiri, kerana sifat mikrofon terbuka adalah untuk menggalakkan orang baharu melakukan stand-up,” katanya, sambil menambah bahawa beberapa penganjur mikrofon terbuka malah mengetepikan kuota untuk pendatang baru.
Leong menambah bahawa penonton yang muncul untuk komedi mikrofon terbuka juga biasanya menyedari sepenuhnya bahawa mereka berada di sana untuk melihat pemain pertama membuat persembahan, atau aksi yang tidak digilap daripada pelawak terkenal — dan oleh itu akan membayar yuran yang lebih rendah berbanding rutin yang ditetapkan.
Penulis dan komik berdiri Shamaine Othman memberitahu Malay Mail bahawa malam mikrofon terbuka biasa dimulakan dengan hos terlebih dahulu memberi taklimat kepada penonton tentang perkara yang diharapkan, kerana akan ada pemasa pertama dan “micer terbuka” mencuba bahan baharu.
“Hos akan sentiasa membuat penonton menjadi sangat menyokong, terutamanya kepada yang pertama kali. Kerana anda ingin memberi mereka pengalaman yang baik bahawa mereka kembali dan mencuba mikrofon terbuka semula.
“Jadi ia adalah persekitaran yang sangat memupuk, ” katanya.
“Memandangkan mereka semakin popular, kerana pemilik kelab komedi melihat bahawa penonton sangat menyukai open-micer, maka mereka akan meminta mereka melakukan pertunjukan hujung minggu untuk dibuka untuk tajuk utama,” katanya.
Jadi bagaimanakah pendatang baru tahu jika mereka akhirnya bersedia untuk menggunakan mikrofon terbuka? “Penonton akan memberitahu anda,” jawab Shamaine.
Dia menjelaskan bahawa apabila dia mula-mula bermula pada malam mikrofon terbuka, jenakanya menjadi pendek dengan penonton beberapa kali. “Kesunyian itu memekakkan telinga,” ceritanya.
Dengan semua mata tertuju kepada Crackhouse sekarang, Harith berkata dia berpendapat kelab komedi itu tidak harus dipersalahkan atas kemelut itu kerana mikrofon terbuka itu sendiri “hanya platform”.
“Mikrofon terbuka pada asasnya adalah studio jamming untuk pelawak. Jika kumpulan muzik masuk ke studio jamming dan kebetulan menyanyikan lagu yang bertentangan dengan agama, adakah anda akan menutup studio itu?” dia tanya.
Mengulas Harith, Leong menyatakan harapannya bahawa Crackhouse akan dibuka semula tidak lama lagi, dan komik berdiri boleh kembali kepada perkara terbaik yang mereka lakukan: membuat orang ketawa.
“Adalah tidak adil untuk menghukum ramai dalam industri kerana tindakan tidak bertanggungjawab dua individu,” katanya.
Rutin yang menyinggung perasaan dalam slot komedi berdiri dengan mikro terbuka di Crackhouse menyebabkan wanita itu mendakwa menghafal separuh daripada al-Quran, sebelum dia menanggalkan beberapa pakaiannya.
Rakaman lelaki itu mengenai persembahannya yang menyaksikan dia menanggalkan tudung dan baju kurungnya hingga menampakkan baju atasan bertali spageti dan mini skirt menjadi viral, mengundang kemarahan ramai umat Islam selepas ia dikongsi semula dengan kapsyen yang mendakwa rutin itu menghina Islam.
Crackhouse kemudiannya membuat laporan polis berhubung kejadian itu, dan kedua-dua mereka kemudiannya diharamkan dari tempat tersebut.