The Malaysia Post

Pahlawan Wimbledon Nadal akan menentang Kyrgios sebagai Halep, Rybakina mara ke separuh akhir

Rafael Nadal

Credits: sportingnews

Rafael Nadal mencipta pemulihan lima set yang memukau daripada kecederaan yang berpotensi menamatkan kejohanan pada hari Rabu untuk mara ke separuh akhir Wimbledon kelapan, di mana dia akan menentang pemain terkenal Australia Nick Kyrgios.

Pilihan kedua Nadal, juara 2008 dan 2010, menewaskan Taylor Fritz dari Amerika Syarikat, 3-6, 7-5, 3-6, 7-5, 7-6 (10/4) dalam perlawanan yang berlangsung selama empat jam 21 minit.

Kyrgios mara ke separuh akhir Grand Slam pertamanya dengan berlumba untuk menang 6-4, 6-3, 7-6 (7/5) ke atas Cristian Garin dari Chile.

Nadal, juara Grand Slam 22 kali, mengalami masalah perut yang memaksanya mengambil masa tamat perubatan pada pertengahan set kedua.

Dia kelihatan dalam ketidakselesaan untuk bahagian penting dalam perlawanan itu tetapi muncul di puncak apabila dia mengekalkan usahanya untuk kalendar Grand Slam lelaki pertama sejak 1969.

“Untuk beberapa saat saya fikir saya tidak akan dapat menamatkan perlawanan tetapi penonton, tenaga, terima kasih untuk itu,” kata pemain Sepanyol itu.

“Sejujurnya, saya sangat seronok bermain perlawanan seperti ini di hadapan anda semua. Saya tidak dapat mengucapkan terima kasih yang cukup atas sokongan.” Kyrgios sebelum ini berkata dia telah memberikan “prestasi terbaiknya”, mengenepikan kes mahkamah yang akan berlaku, di mana dia menghadapi dakwaan serangan.

“Ia langsung tidak menjejaskan persiapan saya,” kata pemain berusia 27 tahun itu pada tarikh mahkamah Canberra bulan depan. “Saya tahu saya tetap setia pada diri saya sendiri dan memberikan persembahan terbaik saya hari ini.” Kyrgios, yang menjadi terkenal apabila menewaskan Nadal pada kejohanan itu sebagai wild card di ranking ke-144 lapan tahun lalu, adalah pemain Australia pertama ke separuh akhir sejak Lleyton Hewitt pada 2005.

Kyrgios yang kaya berbakat tetapi sangat memecah belahkan kali terakhir ke suku akhir Slam tujuh tahun lalu di Australia.

Dia mengakui Rabu bahawa dia fikir peluangnya telah hilang.

“Ada satu ketika saya hampir selesai dengan sukan ini. Saya sangka kapal saya sudah berlayar,” katanya.

“Tetapi saya duduk di sini, separuh akhir di Wimbledon. Ia satu pencapaian yang istimewa. Saya rasa saya tidak mahu berhenti di sini.” Nadal, 36, mendahului sirinya bersama Kyrgios 6-3, termasuk membalas dendam kekalahannya pada 2014 dalam pertembungan hebat di Wimbledon pada 2019.

“Saya harap bersedia untuk bermain. Nick adalah pemain yang hebat di semua permukaan tetapi terutamanya di rumput,” kata Nadal.

“Dia mengalami musim padang rumput yang hebat. Saya perlu berada pada tahap 100 peratus untuk terus mempunyai peluang.” Juara bertahan Novak Djokovic dan Cameron Norrie dari Britain akan bertemu dalam separuh akhir lelaki yang lain.

‘Tenis terbaik’ Halep

Dalam pertandingan wanita, juara 2019 Simona Halep dan pemain Kazakhstan Elena Rybakina mengatur pertembungan untuk merebut tempat ke final.

Halep berkata dia bermain “tenis terbaik” selepas selesa mara ke separuh akhir ketiga di Kelab All England dengan kemenangan 6-2, 6-4 ke atas Amanda Anisimova dari Amerika Syarikat.

“Sudah tentu ini tenis terbaik saya,” kata pemain Romania itu, yang terlepas Wimbledon tahun lalu kerana kecederaan betis.

“Saya cuba membina semula keyakinan saya, dan ia bagus.” Halep masih belum kehilangan satu set pada kejohanan tahun ini kerana dia menyasarkan kejuaraan utama ketiga, setelah turut memenangi Terbuka Perancis 2018.

Rybakina kelahiran Rusia menjadi pemain pertama mewakili Kazakhstan mara ke separuh akhir Grand Slam apabila menewaskan Ajla Tomljanovic dari Australia, 4-6, 6-2, 6-3.

“Ia menakjubkan. Saya sangat gembira dapat ke separuh akhir. Ia adalah perlawanan yang sangat sukar,” kata pemain kelahiran Moscow berusia 23 tahun itu.

Baca Lagi | Pahlawan Wimbledon Nadal akan menentang Kyrgios sebagai Halep, Rybakina mara ke separuh akhir

Rybakina bertukar kewarganegaraan pada 2018. Tahun ini pemain Rusia dan Belarus dilarang menyertai Wimbledon berikutan pencerobohan Ukraine.

Ons Jabeur dari Tunisia, yang menduduki tempat kedua di dunia, akan menentang pemain bukan pilihan dari Jerman, Tatjana Maria pada satu lagi separuh akhir Khamis. — AFP

Read Previous

Puad Zakarshi Umno ‘tergila-gila’ dengan Bersatu, kata kepimpinan parti negeri

Read Next

Tengku Zafrul: Kerajaan akan meningkatkan pelaksanaan strategi berkaitan ESG dalam Bajet 2023

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sertai surat berita kami
Langgani sekarang untuk mendapatkan artikel kami yang terkini, baru, hangat, dan semasa yang dihantar terus ke emel anda
170000 subscribers are here