The Malaysia Post

Kyrgios ‘akhirnya menghargai di mana dia berada’, kata ibu

Nick Kyrgios

Credits: sportingnews

Ibu Nick Kyrgios berkata dia telah melihat perbezaan besar pada anaknya tahun ini, yang “akhirnya menghargai di mana dia berada” dan menikmati kehidupan.

Pemain Australia yang berbakat tinggi tetapi sangat memecahbelahkan itu mara ke perlawanan terbesar dalam kariernya selepas bintang Sepanyol Rafael Nadal menarik diri daripada separuh akhir Wimbledon mereka kerana kecederaan perut.

Ia mendorong pemain berusia 27 tahun itu ke penentuan Grand Slam sulung menentang Novak Djokovic atau Cameron Norrie — satu pencapaian yang luar biasa selepas mengakui tahun ini dia mempunyai pemikiran untuk membunuh diri, menyalahgunakan dadah dan mencederakan diri sendiri semasa tempoh gelap dalam hidupnya pada 2019.

Kyrgios menyalahkan kemurungannya atas kegelisahan jelajah tenis yang tidak henti-henti, berjauhan daripada keluarga dan memberi tekanan kepada dirinya sendiri, yang sering mengakibatkan kemarahan dan denda di gelanggang.

Tetapi ibunya warga Malaysia Norlaila, dikenali sebagai Nill, memberitahu Sydney Morning Herald pada hari Jumaat bahawa dia akhirnya mula berseronok, dengan teman wanita Costeen Hatzi di sisinya.

“Dia akhirnya menghargai di mana dia berada, itulah perkara terbaik tentang semua ini,” katanya.

“Sebelum ini, amat sukar bagi kami untuk meminta dia melakukan apa-apa. Dia gembira duduk di dalam biliknya dan bermain permainan video sepanjang masa. Bahunya akan menyakitinya kerana dia akan bermain.

“Di Beijing kami mahu dia berjalan di Tembok Besar China bersama kami. Siapa yang tidak, kan? Tetapi Nick tidak akan pergi. Dia gembira duduk di dalam biliknya dan memesan masuk, itulah yang membimbangkan saya.

“Saya masih ingat di Kanada kami berkata, ‘Jom pergi ke Air Terjun Niagara’. Dia tidak akan pergi ke sana. Nick tidak mahu melakukan perkara itu. Wah, ada perbezaan sekarang,” tambahnya kepada akhbar itu.

“Saya melihatnya dalam cerita (Instagram) beliau. Sejak Terbuka Australia tahun ini (pada Januari), dia mula melakukan beberapa perkara.

“Kerana dia kini faham bahawa kehidupan tidak berkisar pada tenis. Tiada siapa menjangkakan dia begitu. Anda perlu menikmati hidup anda. Saya sangat gembira dia sekarang.”

‘Perjalanan apa’

Kyrgios telah berkencan dengan Hatzi sejak akhir tahun lalu dan dia menggunakan Instagram untuk mengucapkan tahniah kepadanya.

“Akhir Wimbledon, ini gila. Saya sayang kamu dan tidak sabar untuk melihat kamu di luar sana dengan sokongan penuh,” katanya. “Apabila anda mempunyai orang yang betul di sekeliling anda, segala-galanya mungkin.” Kyrgios menyiarkan semula cerita Hatzi dan menambah: “Sayang saya, sungguh menyeronokkan. Mengapa tidak satu lagi? Saya sayang awak.” Kyrgios tidak mempunyai jurulatih selama bertahun-tahun dan bekerja dengan pasukan yang sangat rapat, yang kebanyakannya bersamanya di London.

Itu termasuk bapanya Giorgos, kakak Halimah, pengurus Daniel Horsfall, ahli fisioterapi Will Maher dan Hatzi. Ibu dan abangnya Christos dilaporkan kekal di Australia.

Tidak dapat dielakkan bersama Kyrgios, menjadi finalis Grand Slam lelaki pertama Australia sejak Lleyton Hewitt di Terbuka Australia pada 2005 telah menjadi perjalanan rollercoaster.

Baca Lagi | Kyrgios ‘akhirnya menghargai di mana dia berada’, kata ibu

Dia didenda AS$14,000 (RM61,957) selepas bertelagah buruk dengan lawan pusingan ketiga Stefanos Tsitsipas dan menjelang suku akhir terungkap bahawa dia akan menghadapi mahkamah di Australia bulan depan atas dakwaan serangan. — AFP

Read Previous

Timbalan Menteri Sumber Manusia menggesa majikan memberi cuti bergaji kepada pekerja yang terjejas banjir Baling

Read Next

Penduduk Bangsar berkata kerja-kerja pembinaan kondo mewah dimulakan walaupun mereka membantah dan bimbang laluan air bawah tanah di kawasan itu

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sertai surat berita kami
Langgani sekarang untuk mendapatkan artikel kami yang terkini, baru, hangat, dan semasa yang dihantar terus ke emel anda
170000 subscribers are here