FoodPanda, Grab masih beroperasi seperti biasa

Seiringan dengan pengumuman Perintah Kawalan Pergerakan mulai 18 Mac 2020 sehingga 31 Mac 2020, banyak sektor yang ditutup untuk mengurangkan penularan wabak Covid-19. Hanya perkhidmatan penting negara sahaja yang dibenarkan untuk terus berjalan.

Antara servis penghantaran popular, Grab, hari ini mengumumkan bahawa operasi mereka akan berjalan seperti biasa pada tarikh yang dinyatakan. Ini termasuklah GrabFood, GrabMart, kenderaan, dan juga GrabExpress.

FoodPanda juga masih beroperasi namun ia meningkatkan kebersihan dengan membuat penawaran penghantaran tanpa sentuh ‘contactless delivery‘. Apa yang dimaksudkan adalah penghantar tidak perlu berada dekat secara terus dengan pelanggan. Penghantar makanan hanya perlu berada pada jarak 1 meter dari pelanggan ketika menghantar.

Menurut FoodPanda, langkah baru ini diambil sebagai langkah berjaga-jaga untuk memastikan pelanggan berasa selamat dengan penghantaran yang dilakukan.

Bagi memastikan kebersihan sentiasa terjamin, FoodPanda ada menyediakan ‘hand sanitizer‘ dan topeng muka secara percuma kepada rider yang bertugas. Mereka juga akan diminta untuk mencuci tangan setiap dua jam sekali dan setiap kali selesai menghantar pesanan.

Perintah Kawalan Pergerakan ini dilakukan bermula 18 Mac sehingga 31 Mac di mana orang ramai dinasihatkan berada di kediaman masing-masing. Inisiatif ini sedikit sebanyak membantu orang ramai memesan makanan dengan cara yang lebih selamat.

J M Riaz

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Bazar Ramadhan mungkin dibatalkan ekoran COVID-19

Read Next

China capai titik baru: Tiada kes jangkitan baharu dicatatkan di Hubei

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x