Google semalam mengatakan akan menutup studio permainan video Stadia dalamannya, dan menyerahkan tugas untuk dimainkan di arena yang dihoskan oleh awan kepada pemaju luar.
Raksasa internet itu akan mengubah dunia permainan video pada akhir 2019 dengan pelancaran Stadia, sebuah perkhidmatan yang dibuat untuk membolehkan orang mengakses permainan berkualiti konsol dengan mudah seperti yang mereka lakukan melalui e-mel.
Sebuah studio Stadia Games and Entertainment (SG&E) dalaman yang dibuat untuk membuat tajuk eksklusif untuk dimainkan di perkhidmatan ini akan dihentikan, kata syarikat itu.
“Membuat permainan terbaik di kelas dari awal memerlukan bertahun-tahun dan pelaburan yang besar, dan kosnya meningkat secara eksponensial,” kata Google dalam catatan blognya.
Baca Lagi | Tim Cook Apple mengkritik amalan media sosial, memperhebat konflik Facebook
“Memandangkan fokus kami untuk membangun teknologi Stadia yang telah terbukti serta memperdalam perkongsian perniagaan kami, kami memutuskan bahawa kami tidak akan melakukan pelaburan lebih jauh untuk membawa kandungan eksklusif dari pasukan pengembangan dalaman kami SG&E.”
Keahlian Stadia sebanyak AS $ 10 (RM40.48) sebulan dilengkapi dengan beberapa permainan pelengkap, tetapi kebanyakan judul di perpustakaannya berharga lebih tinggi.
Focusing on Stadia’s future as a platform, and winding down SG&E : https://t.co/HsZUcGXbtZ
— Stadia (@GoogleStadia) February 1, 2021
Studio in-house akan menyelesaikan permainan yang hampir selesai kerana ia menghentikan operasi, menurut Google.
“Sudah jelas bahawa teknologi Stadia telah terbukti dan berfungsi pada skala besar,” kata Google, dengan menyebut pelancaran Cyberpunk 2077 di platform sebagai antara kejayaannya.
“Memiliki permainan yang disiarkan ke layar mana pun adalah masa depan industri ini, dan kami akan terus melabur di Stadia dan platformnya.”
Kenyataan syarikat itu mengatakan Jade Raymond, seorang veteran industri permainan yang memimpin studio, “telah memutuskan untuk meninggalkan Google untuk mengejar peluang lain.”
Google dan yang lain telah bergerak untuk menjadikan permainan video lebih mudah diakses oleh lebih banyak peranti melalui awan internetnya.
Amazon akhir tahun lalu melancarkan perkhidmatan permainan video streaming Luna di Amerika Syarikat.
Luna bersaing dengan Microsoft Cloud dan Google Stadia dalam peralihan bermain permainan video secara langsung di awan. Masing-masing dari tiga gergasi internet memiliki pusat data yang dapat mereka gunakan untuk hosting permainan, dengan pilihan untuk meningkatkan fitur menggunakan kecerdasan buatan.