The Malaysia Post

Orangutan albino luarbiasa ditemukan di hutan hujan Borneo

Satu-satunya orangutan albino yang diketahui di dunia telah berjaya ditemui dalam keadaan baik dan sihat di hutan hujan Borneo, lebih daripada satu tahun selepas dia dilepaskan ke hutan liar, kata pemulihara konservatif.

Alba, seekor primat yang mempunyai mata berwarna biru yang ditutupi rambut putih kusut, diambil pada tahun 2017 dari sangkar di mana dia disimpan sebagai haiwan peliharaan oleh penduduk di Borneo di bahagian sebelah Indonesia, yang dikenali sebagai Kalimantan. Alba kemudiannya dibebaskan kembali ke persekitaran liar pada akhir 2018.

Alba, orangutan albino yang baru-baru ini ditemukan di hutan liar Borneo.

Borneo Orangutan Survival Foundation, sebuah yayasan yang menyelamatkan orangutan borneo berkata, mereka telah terserempak dengan Alba ketika memantau tiga ekor orangutan lain yang baru-baru ini dibebaskan, pada minggu ini.

“Selepas kami mendapati bahawa dia boleh membina sarang, memelihara secara mandiri dan tidak lagi bergantung kepada bantuan manusia, kami menyimpulkan bahawa dia boleh hidup di dalam hutan,” kata Indra Exploitasia, pengelola pemuliharaan biodiversiti kementerian alam sekitar.

Penyelamat Alba berasa berita positif tersebut sangat luarbiasa sekali walaupun kerana agak jarang untuk spesies yang sangat terancam ini, yang telah melihat habitatnya mengecil secara drastik sepanjang beberapa dekad yang lalu, sebahagian besarnya disebabkan oleh pemusnahan hutan untuk pembalakan, kertas, minyak sawit dan perlombongan selamat di dalam hutan liar.

Pekerja kebun dan penduduk kampung kadang-kadang diketahui melakukan keganasan terhadap binatang kerana mereka melihat ianya sebagai haiwan perosak, sementara pemburu juga menangkap mereka untuk dijual sebagai haiwan peliharaan.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Agong dan Raja Permaisuri Agong sambut ulangtahun perkahwinan ke-34

Read Next

Najib harapkan ‘suasana lebih kondusif’ semasa perbicaraan 1MDB

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.