Warning/home/aizeifux4r/public_html/wp-content/plugins/wp-seopress-pro/src/Actions/Sitemap/RenderNewsSitemap.php68
Serangan Hendap Hizbullah: 20 Tentera Israel Terbunuh di Sempadan Lubnan

The Malaysia Post

Serangan Hendap Hizbullah: 20 Tentera Israel Terbunuh di Sempadan Lubnan

Beirut, 6 Oktober 2024 – Kumpulan pejuang Hizbullah telah melancarkan serangan hendap besar-besaran berhampiran sempadan Lubnan-Palestin yang mencetuskan ‘insiden keselamatan’ di kawasan al-Jalil, pada awal pagi ini. Walaupun tentera Israel cuba menapis maklumat yang keluar dari zon peperangan, beberapa media di negara tersebut melaporkan bahawa tembakan telah dilepaskan, dan helikopter dikerahkan ke bandar Kiryat Shmona untuk menangani situasi kecemasan.

Serangan Taktikal Hizbullah di Odeissah

Serangan ini dipercayai bermula sekitar jam 11 malam semalam apabila pejuang Hizbullah memantau pergerakan tentera Israel yang sedang cuba menyerbu bandar Odeissah, sebuah kawasan strategik yang menjadi tumpuan pertempuran sejak beberapa hari lalu. Dalam satu serangan hendap terancang, tentera penceroboh Israel diserang oleh kumpulan pejuang tersebut, menyebabkan pertempuran sengit berlaku.

Pertempuran Berdarah: Kehilangan Tentera Israel

Odeissah juga telah menjadi saksi pembunuhan sekurang-kurangnya sembilan anggota dan pegawai tentera Israel dari Unit Egoz dan Unit Yahalom, sebuah divisyen elit Israel, pada Khamis lalu. Dalam serangan itu, sebuah letupan telah memusnahkan sebahagian daripada pasukan tentera Israel, menyebabkan ramai terkorban dan yang terselamat terpaksa berundur dengan segera. Pertempuran ini dilihat sebagai sebahagian daripada siri serangan balas Hizbullah terhadap percubaan pencerobohan Israel di selatan Lubnan.

Serangan Berterusan di Al-Jalil

Pada jam 1.50 pagi tadi, serangan semakin memuncak apabila pejuang Hizbullah melancarkan serangan ke atas bandar tersebut. Pertempuran antara Hizbullah dan tentera Israel berlarutan sehingga Subuh, menurut kenyataan rasmi daripada Unit Media Tentera Hizbullah. Serangan hendap turut berlaku di penempatan Yuval, di mana sekumpulan tentera Israel menjadi sasaran roket yang dilancarkan oleh pejuang Hizbullah. Situasi menjadi lebih genting apabila penempatan Kfar Giladi di al-Jalil, yang terletak bertentangan dengan bandar Kfar Kila dan Odeissah di Lubnan, turut diserang.

Penempatan Lain Turut Terjejas

Pertempuran terus merebak ke sebelah barat, di mana kawasan Khilat Abir dan Yaroun di selatan Lubnan turut menjadi sasaran serangan roket pada jam 2.20 pagi. Tembakan berterusan ini memberi tekanan hebat kepada pasukan tentera Israel, yang dikatakan mengalami kerugian besar dalam bentuk korban jiwa dan kecederaan. Walaupun Israel cuba merahsiakan maklumat tersebut, laporan awal menyebut lebih 20 anggota tentera elit Israel telah terbunuh atau cedera dalam serangan hendap itu.

Serangan Diteruskan di Kawasan Sempadan

Serangan-serangan ini menandakan satu perkembangan dramatik dalam konflik yang berlarutan di kawasan sempadan Lubnan-Palestin, yang telah menyaksikan ketegangan antara Hizbullah dan Israel semakin memuncak. Walaupun tidak banyak maklumat dapat diperolehi daripada pihak tentera Israel yang mengawal ketat maklumat keluar dari zon peperangan, tindakan segera Israel mengerahkan helikopter dan pasukan sokongan ke kawasan Kiryat Shmona menunjukkan betapa seriusnya insiden tersebut.

Read Previous

Beymad Kahwini Influencer Terkenal Kambing Perap

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

: Undefined variable $filename in on line