The Malaysia Post

Kanak-Kanak 5 Tahun Maut Ditinggalkan dalam Kereta di Hospital Shah Alam

Pada hari Selasa, 30 Januari 2024, satu tragedi menyayat hati melanda Hospital Shah Alam apabila seorang kanak-kanak perempuan berusia lima tahun ditemui meninggal dunia selepas ditinggalkan dalam kereta. Kejadian tragis ini membawa kesedihan kepada keluarga mangsa dan masyarakat setempat. Mari kita kaji dengan lebih mendalam mengenai peristiwa ini.

Latar Belakang Kejadian

Kejadian malang ini berlaku apabila seorang ibu yang juga kakitangan hospital secara tidak sengaja meninggalkan anak perempuannya di dalam kereta di tempat letak kereta Hospital Shah Alam. Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Mohd Iqbal Ibrahim, mengesahkan bahawa pihak polis menerima laporan mengenai insiden tersebut pada jam 8.01 malam pada hari yang sama.

Kronologi Kejadian

Menurut ACP Mohd Iqbal, ibu mangsa yang berusia 32 tahun mengambil anaknya dari pusat asuhan kira-kira jam 2 petang pada hari kejadian. Ketika itu, mangsa sedang tidur dalam kereta dengan enjin dimatikan. Ibu tersebut hanya sedar mengenai kesilapan yang dibuatnya apabila dihubungi oleh suaminya pada jam 6 petang pada hari yang sama.

Usaha Penyelamatan

Mangsa yang ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri telah segera dikejarkan ke bahagian kecemasan Hospital Shah Alam. Meskipun petugas perubatan di hospital cuba sedaya upaya untuk menyelamatkan nyawa kanak-kanak itu, namun sayangnya, mangsa telah disahkan meninggal dunia semasa menerima rawatan.

Baca lagi | Kanak-Kanak Perempuan Berusia Dua Tahun Meninggal Dunia Akibat Ditinggalkan Selama Tujuh Jam dalam Kereta

Siasatan dan Bedah Siasat

Siasatan awal menunjukkan bahawa ibu tersebut secara tidak sengaja meninggalkan anaknya dalam kereta. Bedah siasat ke atas mayat mangsa telah dijalankan pada jam 2 petang pada hari Rabu, 31 Januari 2024. Walau bagaimanapun, hasil daripada bedah siasat masih menunggu keputusan makmal. Pemeriksaan ke atas mayat tidak menunjukkan sebarang kecederaan luar atau dalam.

Klasifikasi Kes Mengikut Akta Kanak-Kanak

Menurut ACP Mohd Iqbal, kes ini diklasifikasikan mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak. Beliau menasihati orang ramai agar lebih berhati-hati selepas mengambil anak-anak mereka dari sekolah atau pusat asuhan. Tindakan pencegahan perlu diambil bagi mengelakkan kanak-kanak tertinggal dalam kenderaan secara tidak sengaja.

Seruan kepada Orang Awam

Ketua Polis Daerah Shah Alam menggesa sesiapa yang mempunyai maklumat berhubung kes ini untuk menghubungi pegawai penyiasat, Insp Insp Syer Aidid, di talian 013-6544996. Kerjasama daripada masyarakat amat penting untuk memastikan siasatan dilakukan dengan teliti dan adil.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Sultan Ibrahim Secara Rasmi Yang di-Pertuan Agong ke-17 Baharu

Read Next

Gelombang ‘Solat Subuh Macam Jumaat’ Perlu Diteruskan – Menteri Agama

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.