The Malaysia Post

Skandal Pembunuhan Altantuya: Sirul Azhar Dakwa Menjadi Kambing Hitam

Pada 24 November 2023, Sirul Azhar Umar, bekas anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM), menghebohkan masyarakat dengan dakwaannya bahawa dia dijadikan kambing hitam dalam pembunuhan Altantuya Shaariibuu, seorang wanita warga Mongolia. Sirul, yang sekarang berusia 52 tahun dan dihukum mati di Malaysia, kini berada di Australia dan mendakwa terperangkap dalam permainan politik yang kompleks. Dalam wawancara dengan Al Jazeera English 101 East di Sydney, Australia, Sirul mendedahkan beberapa butir terperinci mengenai peristiwa kontroversial ini.

Baca lagi | Menteri Dalam Negeri menuduh aktivis #Lawan cuba memecahbelahkan masyarakat

Latar Belakang Pembunuhan Altantuya

Pada tahun 2006, Altantuya ditembak di kepala dan mayatnya diledakkan di hutan di Puncak Alam, Selangor. Sirul dan rakan sejawatnya, Azilah Hadri, kedua-duanya bekas pegawai polis, dihukum mati oleh Mahkamah Tinggi pada tahun 2009 atas tuduhan membunuh Altantuya. Walau bagaimanapun, selepas berjaya membatalkan sabitan di Mahkamah Rayuan pada 2013, Mahkamah Persekutuan pada 2015 mengembalikan sabitan dan menjatuhkan hukuman mati kepada mereka berdua.

Dakwaan Sirul Azhar Umar

Dalam wawancara eksklusifnya, Sirul mengklaim menerima wang sebanyak RM1 juta di Australia dari sumber yang tidak didedahkan untuk menjaga rahsia insiden pembunuhan Altantuya. Beliau menegaskan bahawa dia tidak dapat membuka mulut mengenai identiti dalang sebenar pembunuhan tersebut, walaupun mengakui bahawa pegawai atasan, Azilah Hadri, memberitahunya bahawa operasi tersebut dilakukan untuk melindungi seorang ahli politik ternama.

Baca lagi | Keluarga Altantuya harus dibenarkan masuk ke keterangan saksi, Mahkamah Rayuan

Ancaman Terhadap Keselamatannya

Sirul menyatakan bahawa walaupun dia kini berada di Australia, usaha untuk mengawalnya masih wujud. Beliau menyatakan keinginannya untuk bercakap benar dan menyelamatkan dirinya daripada ancaman tertentu di Malaysia.

Permohonan Maaf dan Harapan untuk Masa Depan

Dalam satu seruan terbuka, Sirul memohon maaf kepada keluarga Altantuya dan meminta keampunan. Beliau menegaskan bahawa dia tidak merasa bersalah atas pembunuhan tersebut, kendati dihukum oleh mahkamah Malaysia. Dalam usahanya untuk meneruskan hidup di Australia, Sirul menyampaikan permohonan kemaafan kepada masyarakat Australia dan berjanji untuk mematuhi undang-undang setempat.

Reaksi di Australia dan Hubungan Diplomatik

Walau Australia tidak mengusir Sirul ke Malaysia atas dasar undang-undang mereka yang tidak membenarkan ekstradisi ke negara dengan hukuman mati, Sirul merungkapkan bahawa media Australia masih memaparkan berita negatif tentangnya. Beliau juga mengungkapkan kecewa terhadap tanggapan masyarakat Australia yang dianggapnya takut kepadanya.

Kisah kontroversi Sirul Azhar Umar menimbulkan banyak tanda tanya mengenai peristiwa sebenar di sebalik pembunuhan Altantuya. Dakwaannya bahawa dia dijadikan alat untuk melindungi ahli politik ternama membuahkan keraguan dan menambahkan dimensi politik kepada kes tersebut. Sementara Sirul berusaha membina kehidupan baru di Australia, masyarakat terus menanti perkembangan selanjutnya dalam siri skandal yang menggoncang Malaysia ini.

Read Previous

Dakwaan Pemerasan: Ketua Agensi Antirasuah Indonesia Suspek Utama

Read Next

5 Cara Bebas Visa untuk Melawat China: Pengembaraan Melalui Darat, Laut, dan Udara

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.