The Malaysia Post

Banjir Terengganu: Air Naik Cepat, Banyak Barang Tidak Dapat Diselamatkan

Pada Isnin lalu, penduduk di Taman Desa Yayasan Terengganu (YT) di Kuala Nerus berhadapan dengan kesusahan apabila kediaman mereka dinaiki air secara mendadak ketika banjir melanda. Kejadian ini menyebabkan 63 keluarga yang tinggal di kawasan tersebut terjejas dan dipindahkan ke kawasan selamat.

Air Naik Cepat Menyebabkan Kerosakan Besar

Pengerusi Persatuan Penduduk, Rosdi Ghazali, 54, memberitahu bahawa hujan lebat yang berterusan sejak Ahad telah menyebabkan air naik dengan cepat, mencecah antara 0.3 meter hingga 1.06 meter di dalam rumah-rumah sekitar jam 5 pagi. Keadaan ini menyebabkan keluarga-keluarga terpaksa bertindak dengan pantas untuk menyelamatkan harta benda dan kenderaan mereka.

Penghuni Terjejas Ditempatkan di Pusat Pemindahan Sementara (PPS)

Rosdi menjelaskan bahawa mangsa banjir di kawasan itu telah ditempatkan di pusat pemindahan sementara (PPS) di Sekolah Kebangsaan (SK) Tok Jembal dan flat Kampung Batin. Walaupun pada hari keempat selepas kejadian, kebanyakan penghuni telah kembali ke rumah masing-masing untuk membersihkan kawasan rumah, beberapa masih berada di PPS kerana rumah mereka belum siap dibersihkan dan didiami.

Baca lagi | Banjir di Selangor dan Perak

Langkah Berjaga-jaga dan Perkembangan Cuaca

Rosdi menekankan bahawa penduduk kini mengambil langkah berjaga-jaga dan sentiasa mengikuti perkembangan cuaca untuk mengelak kejadian serupa berulang. Beliau menyatakan bahawa kawasan ini dijangka akan mengalami naik air sebanyak tiga kali mengikut pengalaman tahun-tahun sebelumnya.

Panggilan untuk Langkah Berkesan Kerajaan

Dalam menyikapi masalah banjir yang berulang, Rosdi membuat panggilan kepada kerajaan negeri untuk mengambil langkah berkesan. Beliau menggesa agar tindakan segera diambil untuk mengatasi masalah banjir di kawasan Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM), stadium, dan perumahan di sekitarnya.

Baca lagi | Banjir tengkujuh: Pastikan bekalan keperluan mencukupi, kata menteri perdagangan dan hal ehwal pengguna

Kesaksian Penduduk: Banjir Kali Ini Lebih Buruk

Wakil penduduk, Nor Aidawaty Muhammad, 41, berkongsi pengalaman bahawa banjir Isnin lalu adalah yang kedua terburuk yang pernah dialami sepanjang 12 tahun tinggal di kawasan tersebut. Beliau menyatakan bahawa air naik begitu cepat sehingga banyak barang tidak dapat diselamatkan.

Seorang lagi penduduk, Mustafa Nor Ramli@Kadir, 43, menambahkan bahawa walaupun kediamannya agak tinggi, air mula melimpah masuk sehingga banyak barang yang tidak dapat diselamatkan dan terpaksa dibuang. Beliau menyatakan perbezaan banjir kali ini kerana air masih bertahan dan paras air di dalam rumah lebih tinggi pada hari kedua banjir.

Harapan Penduduk untuk Langkah Bersepadu

Dalam pada itu, penduduk setempat berharap agar langkah-langkah bersepadu diambil untuk mengatasi masalah banjir yang berulang. Keperluan untuk pembangunan sistem saliran yang lebih baik dan langkah-langkah pemulihan yang pantas menjadi keutamaan agar penduduk dapat menjalani kehidupan yang aman dan tenteram di masa depan.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Tinjauan PRK Kemaman: Pengundi Muda Menjadi Penentu Keputusan Pilihan Raya

Read Next

Dakwaan Pemerasan: Ketua Agensi Antirasuah Indonesia Suspek Utama

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.