The Malaysia Post

Malaysia Akan Membangunkan Framework untuk Mengawal Penggunaan Kecerdasan Buatan (AI)

Kementerian Sains, Teknologi, dan Inovasi, Chang Lih Kang, mengumumkan bahawa kerajaan akan mengembangkan rangka kerja untuk mengatur penggunaan kecerdasan buatan (AI) di Malaysia.

Meningkatkan Ekonomi Negara dan Penciptaan Pekerjaan Baru

Menurut Chang, Malaysia juga bertujuan untuk industri AI mencipta 10,000 jawatan di negara ini dan pada akhirnya meningkatkan ekonomi negara sebanyak 30 peratus. Beliau menyatakan perkara ini dalam jawapan bertulis kepada Ahli Parlimen Merbok, Mohd Nazri Abu Hassan.

Baca lagi | Teknologi AI Belum Cukup HEBAT! Ini 5 Perkara ChatGPT TIDAK BOLEH Buat

Rangka Kerja Pengawalan untuk Ekosistem Kecerdasan Buatan

Menteri tersebut mengakui bahawa rangka kerja pengawalan adalah penting sebagai panduan yang komprehensif dalam membangunkan ekosistem kecerdasan buatan di negara ini. Dalam era yang semakin berkembang pesat ini, kecerdasan buatan telah menjadi satu bidang yang mendapat perhatian serius di pelbagai sektor, termasuk industri, kesihatan, pendidikan, dan banyak lagi.

Komponen Rangka Kerja Pengawalan AI

Sebahagian daripada rangka kerja pengawalan teknologi AI ini akan merangkumi tadbir urus dan indeks penanda aras kecerdasan buatan, jelas Chang.

Pemfokusan Penggunaan AI dalam Pemacu Sosioekonomi

Penggunaan AI difokuskan pada pengurusan rantaian bekalan dalam 10 pemacu sosioekonomi untuk memperkuatkan ekosistemnya, seperti penjagaan kesihatan, pendidikan, pertanian, dan bandar pintar, katanya.

Baca lagi | Beri Maklumat Palsu Mengenai Kanser, Doktor Mohon Jangan Guna ChatGPT Untuk Nasihat Kesihatan

Perlunya Dasar-dasar dan Rangka Kerja Pengawalan AI

Seorang analis kanan dari Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa, Farlina Said, pula memberitahu kepada Malay Mail pada bulan yang lalu bahawa tiada undang-undang yang sedia ada khusus untuk mengawal selia AI, tetapi dasar-dasar yang telah sedia ada seperti Akta Perlindungan Data Peribadi (PDPA) 2010 boleh digunakan untuk dijadikan sebagai asas.

Jun-E Tan, seorang penyelidik kanan di Institut Penyelidikan Khazanah, berkata bahawa satu rangka kerja pengawalan yang berkesan untuk AI haruslah mula dengan mentakrifkan jenis-jenis AI yang berbeza, sambil juga memberi kefleksibilitian yang mencukupi untuk mengakomodasi teknologi-teknologi baru yang berkembang.

Pelancaran Malaysia AI Roadmap

Pada tahun lalu, Kementerian Chang melancarkan Malaysia AI Roadmap (AI-Rmap) pada tahun 2021 dengan tujuan adalah untuk mengawasi dan mengurus pembangunan dan penggunaan teknologi AI di Malaysia.

Read Previous

Analisis Politik: Kritikan Dalaman Menguatkan Musuh Politik Umno – Sivamurugan Pandian

Read Next

Penyanyi Hip Hop Bunga Isme Terpilih Membuka Konsert Coldplay di Stadium Nasional Bukit Jalil

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.