The Malaysia Post

Pengukuhan USD Tidak Jejas Negara Malaysia

KUALA LUMPUR, 14 Mac – Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim merangkap Menteri Kewangan Malaysia menyatakan bahawa pengukuhan dolar Amerika Syarikat tidak akan menjejaskan pendapatan dan perbelanjaan negara Malaysia walaupun harga barangan import seperti benih dan baja memberi sedikit impak kerana mata wang ringgit yang rendah pada masa kini.

Namun, wang ringgit Malaysia disahkan masih stabil dan kekal positif berbanding mata wang negara lain seperti dolar Australia, yen Jepun atau wang pound Britain. Apa yang lebih menguatkan hujah beliau  ialah kerajaan tidak terikat dengan hutang berasaskan dolar AS terlalu banyak, yang mana bayaran dolar AS ini termasuklah hutang 1Malaysia Development Bhd (1MDB), kata Datuk Seri Anwar ketika ditanya pada Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat hari ini.

Baca lagi | Fazura Buka Syarikat Produksi Sendiri Untuk Martabatkan Wanita

Anwar berkata lagi bahawa pengukuhan dollar AS didorong oleh kenaikan kadar faedah di Amerika Syarikat berbanding Kadar Dasar Semalaman (OPR) Bank Negara Malaysia yang kini berada pada 2.75 peratus.

“Saya kira kawalan BNM mengambil kira semua faktor ini.

“Mereka mengambil keputusan mengekalkan kadar faedah dan pada waktu yang sama dapat pertahankan kekuatan ringgit dan inflasi”, ucap Anwar dengan menyatakan inflasi dijangkakan akan terus berada pada landasaan unjuran yang sama seperti tahun lepas, iaitu 3.3 peratus.

Bagaimana perbelanjaan negara kekal positif di saat pengukuhan USD

Ketika pengukuhan USD berlaku, nilai tukar antara mata wang itu dengan mata wang lain akan berubah. Namun, jika kerajaan mempunyai hutang dalam dolar AS, nilai hutang tersebut juga akan berkurangan apabila nilai tukar dolar AS meningkat.

Baca lagi | Enam Polis Direman Kerana Peras Ugut

Oleh itu, jika pendapatan kerajaan datang dari eksport, pengukuhan dolar AS sebenarnya boleh meningkatkan pendapatan kerajaan kerana nilai tukaran yang lebih tinggi bermakna mata wang lain dapat membeli lebih banyak dolar AS. Begitu juga, perbelanjaan kerajaan yang dibuat dalam mata wang asing seperti dolar AS, dapat dikurangkan jika nilai tukaran dolar AS naik.

Namun, jika kerajaan mempunyai hutang dalam dolar AS, pengukuhan dolar AS akan menjadikan hutang tersebut lebih mahal untuk dibayar. Namun, kerajaan boleh mengambil langkah untuk melindungi hutang tersebut seperti menjalankan swap mata wang atau melindungi diri daripada risiko pertukaran asing.

Oleh itu, meskipun pengukuhan dolar AS boleh memberi kesan pada ekonomi, ia tidak semestinya akan memberi kesan terhadap pendapatan dan perbelanjaan kerajaan, bergantung pada bagaimana hutang dan pendapatan kerajaan diuruskan.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Fazura Buka Syarikat Produksi Sendiri Untuk Martabatkan Wanita

Read Next

Jangan Hukum Orang Tanpa Bukti – Anwar Ibrahim

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.