The Malaysia Post

Cagar KWSP Tak Melanggar Akta

IPOH, 11 Mac — Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menjelaskan bahawa rancangan untuk membenarkan pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menggunakan simpanan mereka sebagai cagaran untuk pinjaman tidak melibatkan pengeluaran simpanan tersebut.

Harus punya alasan yang kukuh untuk cagar KWSP

Anwar menegaskan bahawa rancangan ini hanya akan digunakan untuk mereka yang benar-benar memerlukan sahaja.

“Kita tidak benarkan (pengeluaran). Ini bukan lagi masa pandemik Covid-19. Orang ramai sudah kembali bekerja.

“Tetapi ada satu atau dua kes yang memerlukan pertolongan, di mana mereka mempunyai simpanan di dalam akaun KWSP tetapi tidak mampu membayar yuran pendidikan anak-anak mereka di luar negara.

Baca lagi | Andai Itu Takdirnya – Vanessa Dapat Sentuhan Khas Siti Rosmizah

“Jadi ini untuk kes-kes sedemikian, tetapi kita tidak membenarkan mereka mengeluarkan simpanan KWSP dan terdapat peraturan-peraturan yang tetap,” katanya kepada wartawan selepas merasmikan Hari Air Sedunia 2023 di Stadium Indera Mulia di sini.

Apabila ditanya sama ada penggunaan simpanan sebagai cagaran akan melanggar Akta KWSP, Anwar berkata, “Tidak”, dan menambah bahawa perkara ini telah dibincang dengan KWSP sebelum ini.

KWSP capai RM1 juta, tapi hidup terdesak

“Secara peribadi, saya juga tidak mahu melakukan ini, tetapi terdapat kes-kes tertentu dengan alasan yang sah. Terdapat satu kes dengan simpanan RM1 juta, tetapi memerlukan wang secara terdesak. Jadi kita perlu mempertimbangkan untuk kes-kes seperti ini,” katanya.

Baca lagi | Pearly-Thinaah Langkah Kaki Kanan ke Separuh Akhir Terbuka Jerman

Pada hari Khamis, Anwar yang juga menteri kewangan mengumumkan bahawa kerajaan sedang membincangkan untuk membenarkan penggunaan simpanan KWSP sebagai cagaran untuk pinjaman kecemasan, menyusuli desakan berulang daripada pihak pembangkang untuk membenarkan pengeluaran lebih lanjut.

Dalam ucapan penutup fasa dasar Bajet 2023, Anwar menekankan bahawa perkara ini hanya akan digunakan untuk mereka yang benar-benar mengalami kesulitan kewangan.

Anwar juga menekankan bahawa adalah tidak adil untuk membuat rakyat Malaysia terus mengeluarkan simpanan persaraan mereka apabila simpanan tersebut sudah dikeluarkan berulang kali semasa pandemik Covid-19. Oleh itu, kerajaan akan mencari alternatif untuk membantu.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Andai Itu Takdirnya – Vanessa Dapat Sentuhan Khas Siti Rosmizah

Read Next

Asyraf Wajdi Sahkan Akmal Sebagai Ketua Pemuda UMNO Baru

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.