Kesan Permainan Video
Ibu bapa sering bimbang tentang kesan berbahaya permainan video ke atas anak-anak mereka, daripada kesihatan mental dan masalah sosial kepada terlepas senaman.
Rangkaian JAMA
Tetapi satu kajian besar baru AS yang diterbitkan dalam JAMA Network Open semalam menunjukkan mungkin terdapat juga manfaat kognitif yang dikaitkan dengan hobi yang popular.
Bader Chaarani
Pengarang utama Bader Chaarani, penolong profesor psikiatri di Universiti Vermont, memberitahu AFP bahawa dia secara semula jadi tertarik dengan topik itu sebagai pemain yang berminat dengan kepakaran dalam neuroimej.
Penyelidikan sebelum ini memberi tumpuan kepada kesan buruk, mengaitkan permainan dengan kemurungan dan peningkatan pencerobohan.
Kajian ini bagaimanapun terhad oleh bilangan peserta yang agak kecil, terutamanya yang melibatkan pengimejan otak, kata Charaani.
Perkembangan Kognitif Otak Remaja
Untuk penyelidikan baharu, Chaarani dan rakan sekerja menganalisis data daripada Kajian Pembangunan Kognitif Otak Remaja (ABCD) yang besar dan berterusan, yang dibiayai oleh Institut Kesihatan Nasional.
Mereka melihat jawapan tinjauan, keputusan ujian kognitif, dan imej otak daripada kira-kira 2,000 kanak-kanak berusia sembilan dan sepuluh tahun, yang dipisahkan kepada dua kumpulan: mereka yang tidak pernah bermain permainan, dan mereka yang bermain selama tiga jam atau lebih sehari.
Ambang ini dipilih kerana ia melebihi garis panduan masa skrin American Academy of Pediatrics bagi satu atau dua jam permainan video untuk kanak-kanak yang lebih tua.
Impuls dan ingatan
Setiap kumpulan dinilai dalam dua tugasan.
Yang pertama melibatkan melihat anak panah menunjuk ke kiri atau kanan, dengan kanak-kanak diminta untuk menekan kiri atau kanan secepat yang mereka boleh.
Mereka juga diberitahu untuk tidak menekan apa-apa jika mereka melihat isyarat “berhenti”, untuk mengukur sejauh mana mereka boleh mengawal impuls mereka.
Dalam tugasan kedua, mereka ditunjukkan muka orang, dan kemudian ditanya sama ada gambar berikutnya yang ditunjukkan kemudian padan atau tidak, dalam ujian ingatan kerja mereka.
Selepas menggunakan kaedah statistik untuk mengawal pembolehubah yang boleh memesongkan keputusan, seperti pendapatan ibu bapa, IQ dan gejala kesihatan mental, pasukan mendapati pemain video menunjukkan prestasi yang lebih baik secara konsisten dalam kedua-dua tugas.
Semasa mereka menjalankan tugas, otak kanak-kanak diimbas menggunakan pengimejan resonans magnetik berfungsi (fMRI). Otak pemain video menunjukkan lebih banyak aktiviti di kawasan yang berkaitan dengan perhatian dan ingatan.
“Hasilnya menimbulkan kemungkinan yang menarik bahawa permainan video boleh memberikan pengalaman latihan kognitif dengan kesan neurokognitif yang boleh diukur, “ penulis membuat kesimpulan dalam kertas kerja mereka.
Pada masa ini tidak mungkin untuk mengetahui sama ada prestasi kognitif yang lebih baik mendorong lebih banyak permainan, atau adakah hasilnya, kata Chaarani.
Pasukan berharap mendapat jawapan yang lebih jelas semasa kajian diteruskan dan mereka melihat semula kanak-kanak yang sama pada usia yang lebih tua.
Ini juga akan membantu mengecualikan faktor berpotensi lain seperti persekitaran rumah kanak-kanak, senaman dan kualiti tidur.
Kajian masa depan juga boleh mendapat manfaat daripada mengetahui genre permainan yang dimainkan oleh kanak-kanak ― walaupun pada usia 10 tahun kanak-kanak cenderung menyukai permainan aksi seperti Fortnite atau Assassin’s Creed.
“Sudah tentu, penggunaan masa skrin yang berlebihan tidak baik untuk kesihatan mental dan aktiviti fizikal secara keseluruhan,” kata Chaarani.
Tetapi dia berkata keputusan menunjukkan permainan video mungkin merupakan penggunaan masa skrin yang lebih baik daripada menonton video di YouTube, yang tidak mempunyai kesan kognitif yang boleh dilihat.
Baca Lagi | Petua Mesti Tahu Buat Duit Dengan TikTok Anda
Baca Lagi | Adakah Crypto Trading omong kosong?