The Malaysia Post

Musa Hitam berkata badan kehakiman Malaysia tidak pernah lebih bebas daripada sekarang

Bekas timbalan perdana menteri Tun Musa Hitam berkata beliau tidak pernah melihat mahkamah negara bertindak begitu bebas dalam hal politik sebelum ini.

Menurut Astro Awani, Musa berkata beliau tidak ingat bila mana badan kehakiman begitu tidak berkompromi dengan tokoh politik yang hadir di mahkamah.

“Walaupun ramai yang akan marah, yang lain akan mengalu-alukannya,” katanya dipetik sebagai berkata.

“Jika anda terlibat secara emosi maka anda mungkin tidak berpuas hati dengannya, tetapi jelas bahawa badan kehakiman adalah bebas dan peguam memainkan peranan besar dalam memastikan kebebasan institusi ini.

“Setakat ini dalam hidup saya, saya tidak pernah melihat badan kehakiman bertindak bebas seperti yang mereka lakukan sekarang,” tambahnya.

Pada 23 Ogos, bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak gagal dalam rayuan terakhirnya terhadap sabitan kes rasuah SRC International Sdn Bhd.

Keputusan itu menandakan detik bersejarah bagi politik Malaysia kerana ia adalah kali pertama bekas perdana menteri di negara ini dipenjarakan.

Awal bulan ini, isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor, turut disabitkan bersalah dalam perbicaraan rasuahnya sendiri melibatkan projek tenaga solar bernilai bilion ringgit di Sarawak dan dijatuhi hukuman penjara 10 tahun dan denda RM970 juta — yang tertinggi dalam sejarah Malaysia. mahkamah.

Bagaimanapun, keputusan itu juga membawa kepada serangan terhadap badan kehakiman yang memerlukan Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat memberitahu pengkritik keputusan baru-baru ini supaya membaca penghakiman bertulis dan bukannya mengecam hakim tanpa asas.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Taliban menuduh AS ‘merampas’ aset beku Afghanistan

Read Next

Sarawak DAP chairman Chong calls for Najib’s ‘Datuk Patinggi’ title be revoked

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.