Ethan Hawke pada hari Selasa memuji mendiang Jean-Luc Godard kerana mengubah pawagam, kerana komedi hitam baru pelakon Raymond & Ray tentang menghadapi kesedihan dan kematian ditayangkan di festival filem Toronto.
Hawke dan Ewan McGregor membintangi filem Apple TV+ tentang dua adik beradik lelaki yang bergelut untuk menangani kehilangan bapa mereka yang berkarisma tetapi kesat, yang ditayangkan perdana di dunia pada festival filem terbesar di Amerika Utara.
Pasangan itu bercakap kepada AFP pada hari Selasa hanya beberapa jam selepas berita perintis kematian pengarah French New Wave Godard tersiar.
“Saya fikir ia jelas dan jelas bahawa dia menukar pawagam, mengubah cara orang berfikir tentang imej bergerak, dan betapa jarangnya itu,” kata Hawke.
“Setiap generasi nampaknya mempunyai satu atau dua suara yang benar-benar menembusi dan dia pasti salah seorang daripada mereka.” Godard, seorang tokoh legenda yang meledakkan konvensyen pawagam pada tahun 1960-an dengan filem klasik seperti Breathless, Contempt dan Pierrot le Fou, meninggal dunia akibat bunuh diri yang dibantu pada hari Selasa pada usia 91 tahun, menyebabkan pelakon sinefil di seluruh dunia berkabung.
Sewajarnya, Hawke menyifatkan filem baharunya sebagai “meditasi tentang cara yang betul untuk bersedih.” Raymond dan Ray pergi ke pengebumian bapa mereka, seorang lelaki yang memperlakukan mereka dengan penghinaan sepanjang hayat dewasa mereka, tetapi yang mereka temui dipuja dan dipuja oleh orang lain dalam hidupnya.
“Apakah cara yang betul untuk menunjukkan kemarahan? Apakah cara yang betul untuk menerima hidup anda? Apakah cara yang betul untuk memaafkan? “Apa yang saya suka tentang filem itu ialah ia tidak mempunyai jawapan – ia hanya memberikan beberapa soalan yang sangat menarik.”
Bapa yang terkenal
Raymond & Ray, keluar di platform penstriman Apple TV+ pada 21 Oktober, diarahkan oleh Rodrigo Garcia — anak kepada mendiang, pengarang Colombia yang dihormati Gabriel Garcia Marquez.
Walaupun Garcia berkata filem itu bukan autobiografi, ia meneroka jurang antara cara ahli keluarga melihat ibu bapa mereka, dan bagaimana orang yang sama dilihat oleh seluruh dunia.
“Saya fikir itulah kesnya, kerana hanya mereka anak lelaki, orang lain mendapat versi berbeza orang itu,” kata Garcia kepada AFP.
“Saya fikir itu bukan perkara biasa. Akhirnya tidak kira betapa rapatnya anda, walaupun dalam kes terbaik, selalu ada soalan itu — sejauh mana ibu bapa mengenali anak mereka dan sejauh mana anak mengenali ibu bapa mereka?” Tetapi sementara Garcia telah menjadi pengarah yang terkenal dengan haknya sendiri, anak lelaki dalam filemnya “tidak dibenarkan membesar” oleh bapa mereka yang kejam.
“Ibu bapa perlu menggalakkan anak-anak, memberi mereka kebenaran untuk menjadi dewasa. Itulah maksud zaman remaja,” kata Garcia.
“Saya fikir lelaki ini tidak – mereka disimpan sebagai ‘kurang daripada’ oleh bapa ini.”
‘Kekelabuan dan misteri’
Hawke berkata dia tertarik dengan projek itu, yang dihasilkan oleh pengarah pemenang Oscar Alfonso Cuaron, dengan kekuatan tulisan itu, yang memegang “dua kebenaran yang bertentangan pada masa yang sama.” Bapa Raymond dan Ray “adalah seorang kekasih yang hebat… seorang kawan yang baik dan seorang pemikir politik – dan seorang bapa yang dahsyat.” “Biasanya kita tidak meninggalkan banyak ruang untuk kelabu dan misteri kehidupan,” tambahnya.
“Mereka hanya tahu hubungan mereka dengan bapa mereka, dan hubungan itu benar-benar terluka dan rosak.
“Tetapi mereka belajar di sana bahawa mereka tidak benar-benar mengenali lelaki itu.” Filem ini telah mendapat pujian awal daripada pengkritik, dengan Tarikh Akhir menyatakan “tenaga sedih-karung yang indah” antara pelakon utamanya dan meramalkan filem itu “boleh menarik perhatian pengundi” dalam musim anugerah filem yang akan datang.
Festival Filem Antarabangsa Toronto berlangsung sehingga Ahad.