The Malaysia Post

Bendahari bab yang dinamakan, Tengku Zafrul dilihat sebagai sebahagian daripada usaha BN untuk memberikan pilihan bersih dan profesional kepada pengundi Selangor

Barisan Nasional (BN) Selangor dijangka melonjakkan imejnya dengan kemasukan Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz dalam barisannya, selepas beliau dilantik sebagai bendahari.

Satu sumber memberitahu Malay Mail bahawa Tengku Zafrul telah disebut-sebut sebagai muka baharu Umno dan BN di negeri itu dalam usaha untuk mempromosikan pencarian “bersih, muda dan profesional” bagi gabungan dan parti yang kehilangan negeri itu pada 2008.

“Dengan Tengku Zafrul di barisan hadapan, BN Selangor sepatutnya dapat bangkit semula dengan prestasi hambar mereka di negeri ini,” kata sumber tanpa nama dari bahagian BN yang rapat dengan perkara itu.

Satu lagi sumber menambah bahawa Tengku Zafrul bersedia untuk bertanding di kedua-dua kerusi Parlimen dan DUN di daerah Kuala Selangor, mendedahkan bahawa bahagian Umno di sana kini “menerima” beliau.

“Pimpinan tertinggi Selangor dan pusat bersetuju memberi laluan kepada Tengku Zafrul sebagai salah seorang pemimpin di negeri ini. Beliau akan memainkan peranan besar dalam pilihan raya umum akan datang,” kata sumber dari Umno itu.

Teknokrat, barisan baharu akan meningkatkan daya tarikan BN

Sementara itu, pemerhati politik juga memberitahu Malay Mail bahawa kemasukan Tengku Zafrul akan menjadi sebahagian daripada strategi Umno untuk menarik pengundi bandar dengan barisan baharu menjelang pilihan raya umum (PRU15) akan datang.

Felo kanan Akademi Penyelidikan Strategik Nusantara Azmi Hassan berkata BN Selangor dilihat cuba mencontohi formula PKR meletakkan teknokrat seperti mendiang menteri besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk menarik minat pengundi.

Beliau berkata menjadikan Tengku Zafrul sebagai budak poster untuk parti nasionalis Melayu itu mungkin merupakan strategi terbaik dalam usaha untuk merampas kembali Selangor selepas prestasi buruknya dalam pilihan raya umum sebelum ini.

“Saya rasa [pengundi] perlu didekati secara berbeza kerana dalam pilihan raya sebelum ini pengaruh panglima perang atau orang kuat parti masih kuat tetapi dengan konsep Tengku Zafrul ini akan menjadi nafas segar,” katanya ketika dihubungi Malay Mail.

Mengulas Azmi, penganalisis sosio-politik Universiti Malaya Awang Azman Pawi meramalkan dengan Tengku Zafrul sebagai budak poster, menteri kewangan kemudiannya boleh dilantik sebagai menteri besar jika BN menang.

“Dari segi perang imej atau angka, BN pasti mahu pengundi Selangor menilai atau membandingkan calonnya dengan menteri besar Selangor sekarang,” kata Azman merujuk kepada Datuk Seri Amiruddin Shari dari PKR.

Bagaimanapun, penganalisis politik Universiti Malaysia Sabah Lee Kuok Tiung berkata langkah itu adalah berani memandangkan Tengku Zafrul masih dianggap belum teruji walaupun dilihat tidak membawa sebarang beban politik.

“Ia adalah satu pembaharuan dan boleh dianggap sebagai tindakan berani jika BN Selangor meletakkan Tengku Zafrul sebagai ‘poster boy’ BN untuk PRU15 di Selangor. Ini kerana Tengku mempunyai imej yang bersih, bebas daripada sebarang kontroversi dan hobinya yang aktif berlari sebenarnya mengundang kekaguman dalam kalangan penggemar sukan maraton.

“Memang berani kerana sudah pasti ramai pemimpin dari BN khususnya Umno yang mahu dinaikkan pangkat berbanding Tengku Zafrul yang masih dianggap baru dalam politik,” katanya kepada Malay Mail.

Apakah peluang BN di Selangor?

Mengulas lanjut mengenai peluang BN untuk merampas semula Selangor, Lee dan Awang berkata mungkin menjadi matlamat sukar bagi gabungan pimpinan Umno itu untuk mendapatkan semula popularitinya dalam populasi bandar sebegitu.

Lee berkata, kebanyakan pengundi di Selangor adalah hasil urbanisasi dan migrasi yang bermakna BN perlu meletakkan pertaruhan terhadap pengundi etnik Cina untuk masa cengkaman parti itu.

“Keupayaan BN merampas Selangor bergantung kepada sejauh mana BN mampu meraih undi Cina.

”Tanggungjawabnya bukan sahaja terletak di bahu MCA tetapi Umno sendiri kerana pengundi mengambil kira pelbagai faktor ketika memutuskan siapa yang mereka mahu undi termasuk siapa rakan kongsi atau pakatan parti politik yang diwakili calon kerana ia adalah secara tidak langsung dilihat sebagai sokongan kepada seluruh ‘pasukan’ calon yang bertanding,” tambahnya.

Bagaimanapun, Azmi berkata potensi Umno untuk memenangi semula Selangor adalah lebih cerah berbanding Pulau Pinang, memandangkan Pakatan Harapan (PH) khususnya PKR kini dilanda perbalahan dalaman yang boleh menggoyahkan kestabilan dan pengaruh parti di kalangan pengundi Selangor.

“Sama ada mereka bekerjasama dengan Perikatan Nasional atau tidak, saya tidak fikir ia akan memberi banyak kesan atau tambahan undi kepada BN. Jadi saya rasa mereka (BN) lebih baik bersendirian,” katanya lagi.

Tengku Zafrul diumumkan sebagai Bendahari BN Selangor yang baharu pada Ahad, menggantikan Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos.

Jamal pula telah dilantik sebagai ketua komunikasi BN Selangor. Pelantikan itu telah menambah bahan api kepada spekulasi bahawa Tengku Zafrul boleh bertanding pada pilihan raya umum ke-15.

Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan sejak itu menggesa parti itu memberi peluang kepada Tengku Zafrul membuktikan nilainya berikutan pelantikannya sebagai bendahari BN, sambil memujinya sebagai langkah berani yang boleh membantu pakatan pemerintah menawan semula negeri itu pernah dianggap sebagai permata yang paling berharga.

Baca Lagi | Bendahari bab yang dinamakan, Tengku Zafrul dilihat sebagai sebahagian daripada usaha BN untuk memberikan pilihan bersih dan profesional kepada pengundi Selangor

Shahril, yang kini pengarah bahagian ekonomi dalam Pejabat Perdana Menteri, mencadangkan personaliti kosmopolitan Tengku Zafrul dan pengalaman luas sebagai kapten korporat boleh membawa perspektif baharu kepada gabungan itu kerana ia kelihatan untuk menaikkan dominasi Pakatan Harapan di Selangor, di mana BN telah gagal membuat apa-apa kemasukan yang ketara sejak ia digulingkan pada 2008.

Read Previous

Tempat tumpuan pelancong China mengenakan penutupan Covid, menutup pengangkutan awam

Read Next

Sukan Komanwel: Pemain kebangsaan Jin Wei berdepan ancaman Sindhu untuk mendapat tempat di separuh masa

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.