The Malaysia Post

Bukan ‘khemah besar’ jika Anwar tiada dalam gambar, kata Khalid Samad

Ia tidak akan menjadi strategi “khemah besar” jika Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) enggan bekerjasama dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, kata Ketua Komunikasi Parti Amanah Negara (Amanah), Khalid Abdul Samad.

Pendekatan “khemah besar” bermakna perpaduan dan kerjasama antara parti Pembangkang, jelas Khalid dalam tweet malam tadi, mengulas artikel Malaysiakini di mana timbalan presiden Pejuang Marzuki Yahya berkata bahawa partinya tidak akan menerima kepimpinan daripada Anwar.

“Jika kita mahu mengalahkan Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN), semua orang mesti mengetepikan kepentingan dan kecenderungan peribadi dan mengutamakan negara.

“Kalahkan BN dan PN adalah keutamaan!” The Shah Alam MP tweeted in reference to Barisan Nasional and Perikatan Nasional.

Marzuki memberitahu Malaysiakini dalam satu wawancara eksklusif bahawa walaupun Pejuang bersetuju dengan pendekatan ‘khemah besar’, ia tidak melihat strategi itu sebagai satu-satunya cara untuk menyelesaikan krisis politik negara sekarang.

Sebelum ini, Presiden Amanah Mohamad Sabu berkata pendekatan “khemah besar” adalah jalan ke hadapan untuk gabungan Pakatan Harapan (PH), tetapi beliau menyertai DAP dengan mengatakan bahawa partinya enggan bekerjasama dengan parti yang kini berada dalam kerajaan.

“Pendekatan ‘Khemah Besar’ tidak termasuk bergabung tenaga atau bekerjasama dengan parti yang berada dalam kerajaan, sama ada Umno, Bersatu atau PAS.

“Tidak mungkin PH akan bekerjasama dengan pengkhianat yang jelas mengkhianati amanah dan mandat rakyat,” katanya.

Beliau merujuk kepada “Langkah Sheraton”, kejatuhan kerajaan PH pada 2020 berikutan pembelotan beberapa ahli Parlimen daripada parti gabungan PH.

Anwar juga telah menolak cadangan bahawa beliau telah mendalangi strategi “khemah besar” untuk menyatukan parti-parti Pembangkang untuk menjatuhkan Umno.

Baca Lagi | Bukan ‘khemah besar’ jika Anwar tiada dalam gambar, kata Khalid Samad

Presiden PKR itu dilaporkan berkata bahawa sebarang kerjasama di luar PH mesti melibatkan hanya parti yang “sejajar dengan ideologi”.

Read Previous

TMJ menasihatkan MB Johor supaya tidak mengendahkan orang ramai dan fokus kepada tugasnya selepas kasut menjadi viral

Read Next

Kasut mahal pemberian Sultan Johor, kata MB

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.