The Malaysia Post

Rafizi: Pakatan, PKR perlu bergerak

Penggerak teras dan penyokong Pakatan Harapan (PH) dan PKR adalah penjaga pagar dan “Joe biasa” yang tidak aktif dalam politik, kata bekas pemimpin PKR Rafizi Ramli.

Dalam pertemuan dengan pengarang kanan hari ini, bekas ahli parlimen Pandan dan pernah menjadi tokoh penting dalam politik Malaysia, berkata adalah penting bagi mereka untuk “memberi tenaga” demografi untuk menarik minat mereka atau mendapatkan tenaga kerja sukarela mereka.

“Saya tidak boleh bercakap untuk PKR atau PH kerana saya benar-benar orang luar. Ia agak jelas, anda tahu. Tetapi apa yang kita pelajari daripada pilihan raya umum lalu ialah banyak muhibah kepada PH dan PKR sebenarnya bukan daripada ahli parti,” katanya. 

“Sebenarnya ia mendapat banyak sokongan daripada penjaga pagar. Anda tahu secara semula jadi, penjaga pagar adalah sama ada kelas pertengahan atau mereka lebih progresif sedikit atau mereka lebih bandar. Jadi mereka tidak suka terlibat secara langsung dalam politik, tetapi mereka sangat sedar politik.

“Jadi saya fikir tidak kira apa yang PKR atau PH mahu lakukan, dan ia sebenarnya bukan dalam kawalan saya. Apa yang boleh dilakukan oleh sesetengah daripada kita ialah benar-benar merayu secara langsung kepada mereka ini dan kerana walaupun pada pilihan raya umum lalu, kebanyakan kerusi PKR dikendalikan oleh sukarelawan. Tidak semestinya oleh ahli parti,” katanya lagi.

Naib presiden PKR itu berkata, untuk pilihan raya umum sebelum ini, PKR mempunyai 44,000 sukarelawan yang tersebar di seluruh negara.

Beliau berkata mereka inilah yang kini kecewa dengan kejadian politik dalam PH.

“Jadi seperti yang saya katakan, jika objektif kita adalah untuk anda tahu, kekalkan PKR atau PH sekurang-kurangnya sebagai tingkat dua, kita perlu memberi tenaga kepada mereka dan kita tidak memerlukan pemimpin parti, PKR atau DAP atau Parti Amanah Negara untuk mencapai terus kepada mereka ini,” tambahnya.

Rafizi berkata inilah sebabnya beliau dan ahli parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar memutuskan untuk mendekati pangkalan tersebut, dengan membentuk kempen Ayuh Malaysia untuk mendapatkan sokongan kerana kumpulan tersebut sudah bosan dengan pemimpin PH.

Rafizi berkata sokongan rakyat terhadap kempen itu menjanjikan setakat ini, dengan lebih 8,000 sukarelawan diambil dalam tempoh seminggu, manakala PH dan PKR mengambil masa satu setengah tahun untuk menggerakkan 44,000 sukarelawan sebelum ini.

Beliau berkata kempen itu juga telah mengumpul lebih RM200,000 dalam usaha crowdfundingnya.

Menjelaskan keperluan untuk inisiatif crowdfunding itu, Rafizi berkata bahawa langkah itu adalah untuk “mencergaskan dan mengaktifkan penjaga pagar, orang awam biasa, supaya mereka merasakan mereka boleh bersuara.”

“Anda beri RM5 anda ada cakap. Anda memberi RM10, anda boleh bersuara, dan kami akan dapat menilai sama ada terdapat arus bawah tenaga di sana. Setakat ini, ia mengatasi jangkaan saya. Saya sebenarnya fikir ia akan menjadi lebih teruk.

Baca Lagi | Rafizi: Pakatan, PKR perlu bergerak

“Jadi empat bulan adalah singkat, anda tahu, tetapi saya fikir kita akan dapat pergi ke pilihan raya umum akan datang dengan keterujaan yang lebih tinggi daripada apa yang kita ada selama dua tahun lepas, dan itu perlu dilakukan di luar rangka kerja rasmi PH dan PKR. ,” dia menambah.

Rafizi berkata beliau sentiasa realistik tentang kekuatan dan keupayaannya, sambil menambah bagaimanapun dinamik politik di sini telah berubah sejak sabatikalnya dari arena

Read Previous

Foo Fighters membatalkan tur selepas kematian Taylor Hawkins

Read Next

Muhyiddin mengakui bertemu Dr Mahathir untuk membincangkan kemungkinan kerjasama untuk menggulingkan BN

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.