The Malaysia Post

11,000 ahli parti PKR sehaluan dengan Azmin diusir keluar selepas Sheraton Move

Setiausaha Agung PKR Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata bahawa PKR telah mengusir keluar 11,000 ahli parti yang didapati menyokong bekas pemimpin partinya yang terlibat dalam Gerakan Sheraton, yang menggulingkan kerajaan Pakatan Harapan (PH), hanya 22 bulan selepas itu. ia memenangi Putrajaya.

Dalam temu bual siaran langsung, Saifuddin berkata bahawa jawatankuasa disiplin PKR telah bekerja sepanjang masa untuk mengenal pasti dan memecat ahli tersebut.

Bagaimanapun, beliau melahirkan rasa sedih kerana ramai yang terpaksa diberi but, mengenang masa PKR bergelut untuk mengambil ahli bagi meluaskan asasnya sebagai sebuah parti politik.

“Sheraton Move, seperti yang Dr Zaliha juga katakan sebelum ini, impak pertama kita kalah ialah kerajaan yang dipilih secara sah melalui proses demokrasi Kepada parti pula, kita kehilangan beberapa pemimpin kanan dan dari segi keahlian parti, kita pecat 11,000 orang. ahli yang melalui proses tatatertib.

“Jawatankuasa disiplin bekerja lebih masa pada masa itu. Saya masih ingat dalam MPP (badan kepimpinan pusat), panas! Topik paling hangat. Apabila kita mahu maju, selalu ada sekatan kerana jika mesyuarat MPP selama tiga jam, dua jam untuk laporan lembaga disiplin,” kata Saifuddin, dalam temu bual yang turut dihadiri pengerusi jawatankuasa pemilihan PKR, Dr Zaliha Mustafa .

Beliau berkata, proses sewajarnya bagaimanapun dipatuhi dalam pemecatan semua anggota termasuk diberi surat, dipanggil dan diberi peluang membela diri.

“Bagi saya, seorang ahli pun sangat berharga kerana kita tahu kesukaran untuk merekrut orang ke dalam PKR. Pada mulanya lepas, cuma siapa yang mahu menyertai PKR? Jika anda menyertai, anda akan kehilangan pekerjaan anda. Jika anda menjalankan perniagaan, anda akan kehilangan kontrak anda. Jika suami tidak diganggu, isteri akan dipindahkan ke tempat kerja lain, ugutan dan sebagainya. Sukar. Kami tidak bermula dengan parti yang besar dan megah, jadi kesan (kehilangan) 11,000, pada saya ia adalah besar,” katanya.

Baca Lagi | 11,000 ahli parti PKR sehaluan dengan Azmin diusir keluar selepas Sheraton Move

Temu bual itu dijalankan menjelang pemilihan parti PKR yang dijadualkan berlangsung bulan depan, antara 22 dan 29 April, manakala kongres nasionalnya akan berlangsung pada 10 Jun hingga 12 Jun.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Thailand mahu semua pintu masuk sempadan darat Thai-Malaysia dibuka semula menjelang 1 Mei

Read Next

PM berjanji Rang Undang-undang anti lompat parti akan dibentangkan

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.