The Malaysia Post

Kit Siang berkata Tony Pua terlebih bercakap di dewan sekolah Johor

Veteran DAP Lim Kit Siang hari ini mengakui setiausaha publisiti kebangsaan partinya Tony Pua telah melampaui batas terhadap kritikannya terhadap lembaga gabenor Sekolah Tinggi Foon Yew apabila mereka mengalu-alukan bekas perdana menteri yang disabitkan kesalahan Datuk Seri Najib Razak di Johor baru-baru ini.

Tetapi ahli parlimen Iskandar Puteri itu berkata mesej utama Pua patut dibicarakan secara adil.

“Ahli Parlimen DAP Damansara Tony Pua telah bertindak terlalu jauh dalam menyerang lembaga pengelola sekolah Foon Yew tetapi dia betul mengecam Najib Razak menggunakan Foon Yew untuk mengenepikan kleptokrasinya,” kata Lim dalam satu kenyataan.

Beliau berkata perkara utama ialah mengingati bahawa sekolah memainkan peranan penting dalam membimbing generasi akan datang negara.

“Sekolah tidak seharusnya dialihkan daripada tugas utamanya untuk menjadikan generasi akan datang dapat membezakan antara yang betul dan yang salah dan tidak kehilangan kompas moral dalam kehidupan,” katanya.

Lim berkata lembaga pengelola sekolah Johor tidak harus dipersalahkan atas lawatan Najib ke kampus sekolah di Seri Alam dan Kulai, yang telah diluluskan sebelum ini.

Ahli parlimen Pembangkang itu berkata, kesalahan terletak pada Najib sebaliknya, menuduh ahli politik Umno itu menyalahgunakan lawatan menyasarkan masyarakat etnik Cina untuk agenda peribadinya semasa berkempen untuk Barisan Nasional pada pilihan raya Johor 12 Mac.

Beliau menegaskan bahawa Najib telah disabitkan di mahkamah atas pelbagai kesalahan jenayah dan kewangan berhubung dengan SRC International Sdn Bhd, bekas unit firma pelaburan berdaulat 1MDB.

Pua dan Najib telah mengadakan pertukaran berduri melalui akhbar terbuka sejak dua hari lalu.

Dua hari lalu, Pua menegur lembaga sekolah Foon Yew kerana membenarkan Najib berucap di kampusnya, berkata ia menunjukkan “sesuatu yang benar-benar kacau dalam masyarakat”.

Najib menjawab semalam, memberitahu Pua supaya melibatkannya secara langsung dan tidak mengejar lembaga sekolah. Ahli Parlimen Pekan itu juga mendakwa Pua menggunakan ugutan politik.

Pua kemudian menjawab Najib, menegaskan bahawa beliau hanya berminat untuk melindungi moral sekolah bagi memastikan reputasi institusi pendidikan tidak tercemar.

Pengerusi Foon Yew Tay Chin Hein kemudiannya memberitahu portal berita Malaysiakini bahawa Najib yang menghubunginya terlebih dahulu dan menjelaskan bahawa sekolah itu mengalu-alukan bekas PM kerana sekolah itu telah meluluskan pembinaan cawangan pertamanya di cawangan Kulai pada 1999, dan kemudiannya cawangan Seri Alam. pada tahun 2013.

Hari ini, timbalan pengerusi Umno Johor Nur Jazlan Mohamed memberitahu Malaysiakini bahawa beliau adalah orang yang mengatur lawatan Najib ke Foon Yew supaya beliau berkempen untuk calon BN.

Baca Lagi | Kit Siang berkata Tony Pua terlebih bercakap di dewan sekolah Johor

Najib merayu kepada Mahkamah Persekutuan untuk membatalkan sabitan dan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta atas satu pertuduhan salah guna kuasa, tiga pertuduhan pecah amanah jenayah, dan tiga pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan RM42 juta dana daripada SRC Antarabangsa.

Read Previous

Najib sepatutnya berkempen setiap hari di Johor seperti dia bertanding MB, kata DAP

Read Next

Tony Pua: Najib terus memperbodohkan dirinya di Parlimen

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.