The Malaysia Post

Najib cuba mengosongkan tarikh rayuan berhubung bukti baharu dalam kes SRC

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, sedang berusaha untuk mengosongkan tarikh pendengaran rayuan atas bukti baharu, dalam usahanya mengenepikan sabitan terhadap kes SRC International Sdn Bhd, yang dijadualkan pada 15 dan 16 Mac di Mahkamah Persekutuan.

Timbalan pendakwa raya, Mohd Ashrof Adrin Kamarul, yang mengesahkan perkara itu, berkata peguam Najib menulis kepada Mahkamah Persekutuan untuk meminta tarikh perbicaraan dikosongkan.

“Pasukan undang-undang memohon penangguhan itu kerana mereka masih mendapatkan semua nota, bukti dan dokumen berkaitan perbicaraan SRC di Mahkamah Tinggi, untuk menyediakan penghujahan bertulis bagi rayuan keterangan tambahan.

“Bagaimanapun, mahkamah secara rasmi akan memaklumkan keputusan (penangguhan) kepada pihak-pihak dalam beberapa hari akan datang,” katanya kepada media selepas prosiding maya, yang dijalankan di hadapan timbalan pendaftar Mahkamah Persekutuan Siti Hajar Mustaffa.

Beliau berkata bahawa mahkamah telah menetapkan pengurusan kes seterusnya pada 8 April, untuk peguam Najib mengesahkan tarikh permohonan untuk Queen’s Counsel (QC) akan dibuat.

Pada 25 Januari 2022, firma guaman, Tetuan Shafee & Co, telah menyerahkan surat enam muka surat kepada sekretariat Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat, mengenai hasrat Najib untuk melantik QC dari United Kingdom untuk membantu bekas perdana menteri itu. dalam isu rumit dan persoalan undang-undang dalam rayuan SRCnya di mahkamah tertinggi.

Pada 7 Disember 2021, Mahkamah Rayuan menolak permohonan Najib untuk mengemukakan bukti baharu dalam rayuannya, dengan memutuskan bahawa Najib gagal secara kumulatif memenuhi Seksyen 61 Akta Mahkamah Kehakiman, bahawa bukti baharu diperlukan untuk keadilan dalam kes itu.

Pada hari berikutnya, mahkamah yang sama mengekalkan sabitan dan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta ke atas Najib kerana menyalahgunakan RM42 juta dana SRC.

Baca Lagi | Najib cuba mengosongkan tarikh rayuan berhubung bukti baharu dalam kes SRC

Hakim Datuk Abdul Karim Abdul Jalil, yang mengetuai panel tiga hakim terdiri daripada Hakim Datuk Has Zanah Mehat dan Datuk Vazeer Alam Mydin Meera, menolak rayuan Najib terhadap keputusan Mahkamah Tinggi KL pada 28 Julai 2020.

Selepas keputusan itu, Najib kemudian memfailkan notis rayuan ke Mahkamah Persekutuan.

Read Previous

Twitter, Facebook menyekat berita berkaitan negara Rusia

Read Next

Pemilik Chelsea, Abramovich membantu Ukraine berunding untuk perdamaian

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.