The Malaysia Post

Ketua whip GPS menyelar Pakatan, DAP kerana mencetuskan ketegangan kaum

Ketua whip Gabungan Parti Sarawak (GPS) Datuk Seri Fadillah Yusof hari ini menyelar Pakatan Harapan dan DAP kerana mempermainkan sentimen perkauman dan agama ketika waktu pilihan raya di Sarawak.

Beliau berkata propaganda mereka kali ini menggambarkan GPS sebagai menjejaskan keharmonian berbilang budaya dan agama Sarawak dengan berada dalam kerajaan persekutuan bersama Barisan Nasional dan PAS.

“Propaganda mereka sama sekali tidak mengendahkan rekod cemerlang GPS dalam mengekalkan keharmonian kaum-agama di Sarawak sejak beberapa dekad lalu sehingga Sarawak secara meluas diakui sebagai wilayah paling harmoni dan bertolak ansur di Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan.

Fadillah, yang juga Menteri Kerja Raya, berkata semua pihak ini perlu datang ke Sarawak, buka mata dan lihat bagaimana pelbagai kaum tanpa mengira agama menikmati keamanan dan keharmonian yang dicemburui oleh seluruh Malaysia.

“PH dan DAP juga terus mengabaikan perkara itu di bawah perjanjian 20 perkara dan Perjanjian Malaysia (MA63) di mana Sarawak mempunyai autonomi penuh ke atas kewangan, agama dan penggunaan bahasa yang akan dipertahankan oleh GPS sehingga akhir.

“Mereka juga lupa bahawa mereka adalah rakan kongsi dengan PAS dalam pilihan raya Sarawak sebelum ini, tetapi sekarang mereka menuduh kami menjejaskan keharmonian Sarawak,” tambahnya.

Beliau mempersoalkan bagaimana GPS boleh dituduh bekerjasama dengan PAS untuk menjejaskan keharmonian berbilang etnik Sarawak apabila PAS bertanding menentang GPS pada pilihan raya kali ini.

“Matlamat kerjasama GPS dengan kerajaan persekutuan adalah untuk menyediakan kestabilan politik kepada negara dan untuk menjaga serta menjamin hak dan pembangunan Sarawak — kawasan yang PH dan DAP gagal berbuat demikian semasa mereka memerintah Kerajaan persekutuan selama 22 bulan, ” katanya.

Baca Lagi | Ketua whip GPS menyelar Pakatan, DAP kerana mencetuskan ketegangan kaum

Fadillah, yang juga Ahli Parlimen Petra Jaya, berkata rakyat Sarawak tidak akan lupa bagaimana kerajaan persekutuan PH berusaha untuk menangguhkan pembangunan Lebuhraya Pan Borneo dengan membatalkan fasa dua lebuh raya, pembatalan tiga jambatan, penafian peruntukan RM1. bilion dana untuk membaiki sekolah di Sarawak dan janji mungkir 20 peratus royalti minyak dikembalikan kepada Sarawak, yang memaksa kerajaan GPS mengenakan cukai jualan ke atas Petronas.

“Kami tidak lupa dan kami tidak akan lupa. Orang Sarawak begitu juga,” katanya.

Read Previous

Valeree ‘yang terpilih’ untuk Peng Soon

Read Next

Sunway berada di kedudukan tertinggi antara majikan dan pilihan graduan

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.