The Malaysia Post

Rocker Awie dihukum membayar RM80,000 kepada bekas isteri atas serangan domestik

Mahkamah Rayuan di sini hari ini mengesahkan perintah Mahkamah Sesyen supaya pelakon dan penyanyi Datuk Ahmad Azhar Osman atau lebih dikenali sebagai Awie membayar ganti rugi RM80,000 kepada bekas isterinya Rozana Misbun kerana mengasarinya.

Rozana memfailkan saman sivil terhadap Awie pada 2017, menuntut ganti rugi bagi kecederaan yang dialaminya akibat serangan itu, yang didakwanya berlaku di tiga tempat termasuk di bangunan Permodalan Nasional Berhad (PNB) di Jalan Tun Razak pada 2014.

Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai Hakim Datuk Nor Bee Ariffin hari ini menolak rayuan terakhir Awie dan mengekalkan keputusan Mahkamah Sesyen dan Mahkamah Tinggi yang memutuskan memihak kepada Rozana.

Hakim Nor Bee berkata RM30,000 sebagai ganti rugi am untuk kesakitan dan penderitaan dan RM50,000 sebagai ganti rugi teruk untuk tekanan dan penghinaan yang diberikan kepada Rozana oleh Mahkamah Sesyen adalah adil dan munasabah memandangkan kecederaan yang dialaminya.

Mahkamah Tinggi telah mengekalkan keputusan Mahkamah Sesyen, menyebabkan Awie merayu kepada Mahkamah Rayuan.

Hakim Nor Bee yang bersidang bersama Hakim Datuk S. Nantha Balan dan Datuk Ghazali Cha mendapati tiada merit dalam rayuan Awie dan memerintahkan beliau membayar kos RM15,000.

Hakim Mahkamah Rayuan berkata mahkamah berpuas hati bahawa Mahkamah Sesyen tidak tersilap mahupun tersalah arah dalam undang-undang atau fakta atau keterangan.

“Beliau (Rozana) memberi keterangan bahawa tiga insiden itu berlaku dan Mahkamah Sesyen menerima keterangannya dan mendapati dia boleh dipercayai yang disahkan oleh Mahkamah Tinggi bahawa tiga insiden serangan dan bateri ini memang berlaku,” katanya.

Beliau juga berkata mahkamah tidak bersetuju dengan hujahan peguam Awie, Hazman Harun bahawa Rozana dihalang daripada memfailkan tindakan sivil untuk serangan dan bateri yang berlaku dalam kejadian pertama di rumah itu selepas dia bersetuju menyelesaikannya melalui pembayaran kompaun.

Pada Mei 2016, Mahkamah Majistret Ampang melepas dan membebaskan Awie atas pertuduhan menyebabkan kecederaan terhadap Rozana di sebuah rumah di Taman Ukay Bistari, Ukay Perdana, selepas vokalis kumpulan rock Wings membayar kompaun RM10,000 dan memohon maaf kepadanya. di mahkamah terbuka.

“Pada pandangan kami, kompaun kesalahan adalah perkara berkaitan undang-undang dan prosedur jenayah dan tidak mempunyai sebarang kesan atau kesan ke atas hak asasi responden (Rozana) untuk memfailkan tindakan sivil di mahkamah terhadap perayu (Awie) untuk remedi berbangkit. daripada fakta yang sama yang menimbulkan pertuduhan di bawah kejadian pertama,” kata Hakim Nor Bee.

Hakim juga berkata, Awie turut didakwa bagi kejadian kedua kerana menyebabkan kecederaan terhadap Rozana di kaunter PNB dan dia mengaku bersalah dan didenda RM2,000.

Beliau berkata tiada pertuduhan berhubung kejadian ketiga yang didakwa Rozana berlaku di tempat letak kereta PNB tetapi menambah adalah relevan untuk ambil perhatian bahawa Rozana telah membuat laporan polis berhubung kejadian ini.

Baca Lagi | Rocker Awie dihukum membayar RM80,000 kepada bekas isteri atas serangan domestik

Awie mempertikaikan kejadian ketiga berlaku.

Awie telah memfailkan tuntutan balas terhadap Rozana kerana pecah amanah mendakwa dia membelanjakan wang yang diketepikan untuk pendidikan anak-anak mereka. Bagaimanapun, tuntutan balas itu telah ditolak oleh Mahkamah Sesyen.

Rozana diwakili peguam Azlan Abd Roni, Nasyrah Ezzan Ali dan Ahmad Fakhri Abu Samah.

Read Previous

BN mendedahkan Sulaiman Md Ali sebagai calon ketua menterinya

Read Next

Bekas wakil rakyat Umno mempunyai pengalaman, berguna jika Pakatan memenangi pilihan raya Melaka

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.