The Malaysia Post

Aktivis menggesa campur tangan PBB ke atas serangan tentera Myanmar

Lebih 500 kumpulan hak asasi sivil telah menggesa mesyuarat Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk menghentikan keganasan yang semakin meningkat di negeri Chin, Myanmar, kawasan sempadan yang tidak menentu yang telah menjadi barisan hadapan penentangan terhadap pemerintahan tentera.

Media tempatan, saksi dan PBB telah melaporkan pengumpulan senjata berat dan tentera di Chin, mencadangkan serangan tentera yang akan berlaku untuk menyingkirkan kumpulan militia yang dibentuk selepas rampasan kuasa 1 Februari.

Human Rights Watch mengeluarkan kenyataan bagi pihak 521 organisasi antarabangsa dan domestik yang meminta Majlis Keselamatan menerima pakai resolusi dan bertindak sebelum serangan meluas di Chin, yang bersempadan dengan India.

“Ia mesti mengadakan mesyuarat segera mengenai serangan yang semakin meningkat di Negeri Chin dan krisis politik, hak asasi manusia dan kemanusiaan yang semakin mendalam akibat daripada pencarian kuasa dan ketamakan pemimpin tentera Myanmar yang telah menyebabkan penderitaan yang besar,” katanya.

Myanmar telah lumpuh akibat protes dan keganasan sejak rampasan kuasa, dengan junta bergelut untuk mentadbir dan menghadapi tentangan bersenjata daripada militia dan pemberontak etnik minoriti yang bersekutu dengan kerajaan bayangan yang digelarnya sebagai “pengganas”.

Saksi, kumpulan bantuan dan media tempatan berkata rumah dan gereja telah dibakar di bandar Thantlang. Save the Children, salah seorang penandatangan, berkata pejabatnya telah musnah.

Pihak junta tidak membuat sebarang komen mengenai keadaan di Chin. Reuters tidak dapat mengesahkan secara bebas laporan mengenai serangan di rantau ini, di mana internet dan komunikasi lain telah terganggu.

Baca Lagi | Aktivis menggesa campur tangan PBB ke atas serangan tentera Myanmar

Salai, 28, yang melarikan diri dari Thantlang sebelum ini berkata, tiada maklumat datang dari bandar itu.

“Kami belum mendapat sebarang kemas kini daripada Thantlang lagi. Internet telah ditutup pagi semalam. Tiada kaitan sehingga sekarang.”

Agensi kemanusiaan PBB dalam laporan situasi pada hari Rabu berkata pertempuran antara pasukan keselamatan dan pasukan pertahanan rakyat telah bertambah sengit di Chin serta di wilayah Magway dan Sagaing yang berdekatan.

Read Previous

Muda menolak Pakatan untuk pilihan raya Melaka kerana mencalonkan “katak”

Read Next

Ismail Sabri akan membuat lawatan rasmi pertama ke Indonesia sebagai PM esok

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.