The Malaysia Post

PAS tidak boleh terus bermain kedua-dua belah pihak, mesti memutuskan antara BN dan Perikatan

PAS perlu memutuskan siapa yang ia mahu sokong daripada cuba menyesuaikan diri dengan Barisan Nasional dan Perikatan Nasional, kata timbalan presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hasan.

Bercakap kepada Utusan Malaysia, Mohamad berkata walaupun pintu sentiasa terbuka untuk parti Islam itu menyertai Umno, PAS mesti membuat keputusan.

Beliau berkata Umno sentiasa bertegas untuk tidak bekerjasama dengan parti lain seperti DAP, PKR dan Bersatu menjelang pilihan raya umum akan datang, selaras dengan resolusi perhimpunan agung parti itu tahun lepas.

“…tetapi sesetengah orang hanya membaca ‘sebelah’ sahaja,” kata Mohamad.

“Terpulang kepada PAS kemudian siapa yang hendak dipilih, sama ada PN (Perikatan Nasional) atau BN (Barisan Nasional). Dalam iklim semasa (politik) ini, anda tidak boleh mempunyai satu kaki di sini dan satu lagi di sana.

“Jadi pilihlah, PAS. Pintu sentiasa terbuka untuk PAS jika mahu bersama MN (Muafakat Nasional).”

Jumaat lalu, Umno memutuskan untuk meneruskan kerjasama dengan PAS bagi menghadapi pilihan raya negeri (PRN) Melaka pada 20 November ini.

Pilihan raya Melaka dilihat oleh pemerhati politik sebagai menguji kekuatan BN dan PN sebelum pilihan raya umum ke-15, yang dijadualkan pada 2023, tetapi ramai yang menjangkakan akan dipanggil lebih awal.

Gabungan PN terdiri daripada Bersatu, PAS dan Gerakan manakala gabungan BN terdiri daripada Umno, MCA, MIC dan Parti Bersatu Rakyat Sabah.

Pilihan raya negeri Melaka bakal menjadi medan pertempuran pertama di mana kedua-dua Umno dan Bersatu akan bersaing antara satu sama lain sejak kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan pada Februari tahun lepas.

Bekas perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin membentuk PN semasa beliau memegang jawatan dan kini PAS yang menjadi sebahagian daripada perikatan itu perlu memutuskan sama ada ia akan kekal atau menyertai BN.

Baca Lagi | PAS tidak boleh terus bermain kedua-dua belah pihak, mesti memutuskan antara BN dan Perikatan

Pada September 2019, Umno dan PAS memeterai pakatan politik yang dipanggil Muafakat Nasional (MN), yang menyaksikan kedua-duanya bekerjasama dalam beberapa pilihan raya kecil.

Enam bulan selepas pakatan itu ditandatangani, bagaimanapun, MN menjadi kurang ketara berikutan krisis politik yang membawa kepada kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Read Previous

Ahli Parlimen Pakatan berkata minum wiski ‘Timah’ seperti ‘minum wanita Melayu’

Read Next

Spurs memecat pengurus Nuno selepas hanya empat bulan

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.