The Malaysia Post

Koeman dipecat sebagai jurulatih Barcelona

Ronald Koeman telah dipecat sebagai jurulatih Barcelona, ​​kelab itu mengumumkan pada hari Rabu, selepas kekalahan oleh Rayo Vallecano meninggalkan kelab kesembilan dalam La Liga.

Barca hanya memenangi dua daripada tujuh perlawanan liga terakhir mereka di bawah Koeman, satu larian yang termasuk tewas kepada Real Madrid dalam Clasico Ahad di Camp Nou.

Permulaan yang buruk untuk musim ini telah menimbulkan kemungkinan pasukan itu gagal untuk layak ke Liga Juara-Juara musim depan, yang akan membawa akibat yang besar kepada keadaan kewangan kelab yang sudah teruk.

Bekas pemain tengah Barcelona, ​​Xavi Hernandez, yang kini mengetuai kelab Qatar Al Sadd, dan jurulatih River Plate, Marcel Gallardo dilaporkan antara yang sedang dipertimbangkan untuk mengambil alih.

Kenyataan kelab yang dikeluarkan selepas tengah malam di Sepanyol pada hari Rabu berbunyi: “FC Barcelona telah memecat Ronald Koeman sebagai jurulatih pasukan utama malam ini.

“Presiden kelab, Joan Laporta, telah memaklumkan kepadanya selepas kekalahan menentang Rayo Vallecano. Ronald Koeman akan mengucapkan selamat tinggal kepada skuad itu Khamis ini di Ciudad Deportiva.

“FC Barcelona ingin mengucapkan terima kasih atas jasanya dan mengucapkan selamat maju jaya dalam kerjayanya.”

Koeman menghabiskan enam tahun di Barcelona sebagai pemain dan dianggap sebagai legenda kelab selepas menjaringkan gol kemenangan dalam perlawanan akhir Piala Eropah 1992 menentang Sampdoria.

Dia dilantik sebagai jurulatih oleh presiden Barca sebelum ini Josep Maria Bartomeu pada Ogos 2020 dan menikmati beberapa kejayaan pada musim pertamanya, memenangi Copa del Rey dan membawa Lionel Messi yang kecewa kembali.

Tetapi penamat yang mengecewakan dalam La Liga dan kekalahan meyakinkan oleh Paris Saint-Germain dalam pusingan 16 terakhir Liga Juara-Juara menimbulkan keraguan terhadap keupayaan Koeman untuk mengemudi perlawanan terbesar, kritikan yang ditujukan kepadanya sekali lagi hujung minggu lalu berikutan kekalahan kepada Real Madrid.

Baca Lagi | Koeman dipecat sebagai jurulatih Barcelona

Joan Laporta telah dipilih semula sebagai presiden pada Mac dan sementara dia membenarkan Koeman untuk meneruskan sebagai jurulatih musim ini, tidak pernah ada banyak kepercayaan antara pasangan itu.

Read Previous

Pemuda PKR Johor menentang MUDA bertanding undi Melaka di bawah panji Pakatan

Read Next

Bagaimana orang Cina, India dan Orang Asli bersedia untuk mendapat manfaat daripada Bajet 2022

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.