The Malaysia Post

Menteri Sukan mengatakan e-sukan tidak akan ketinggalan dari Belanjawan 2022

Sukan elektronik atau e-sukan masih akan mendapat peruntukan yang sesuai di bawah Belanjawan 2022 yang akan dibentangkan pada akhir bulan ini, kata Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu.

Dia berkata, bagaimanapun, jumlah e-sukan, yang mendapat perhatian meluas, terutama di kalangan anak muda Malaysia, tidak akan terlalu besar.

“Ada (peruntukan) tetapi tidak akan terlalu besar, kerana seperti yang kita semua ketahui, pemerintah memfokuskan pada pemulihan ekonomi pasca-Covid-19. Kami tahu banyak peluang pekerjaan terpengaruh dan tumpuan kerajaan adalah untuk itu, tetapi kami tidak akan meninggalkan perkara baik seperti e-sukan yang perlu kami bangunkan.

“Saya tidak mengatakan apakah itu (peruntukan) akan ditingkatkan atau dikurangkan, tetapi yang pasti ialah kita akan fokus pada pengembangan sukan ini,” katanya dalam sidang media selepas menghadiri upacara penutupan Mobile Legends Pro Liga (MPL) Malaysia Musim 8 di sini, hari ini.

E-sports mendapat peruntukan sebanyak RM15 juta di bawah Belanjawan 2021, dan ini adalah tahun ketiga berturut-turut bahawa pembangunan sukan digital diberi perhatian sewajarnya dalam Belanjawan.

Kerajaan sebelumnya telah memperuntukkan RM20 juta dalam Belanjawan 2020 dan RM10 juta dalam Belanjawan 2019 untuk tujuan tersebut.

Sementara itu, Ahmad Faizal mengatakan e-sukan dapat berkembang dengan sendirinya, tetapi kerajaan masih perlu memainkan peranan dengan memberikan sokongan kepada sektor ini untuk mengembangkan potensinya dan pada masa yang sama, menjana pendapatan untuk negara.

Dia memberi jaminan bahawa Kementerian Belia dan Sukan (KBS) akan terus melaksanakan tanggungjawabnya dalam memastikan pembangunan e-sukan di negara ini.

Baca Lagi | Menteri Sukan mengatakan e-sukan tidak akan ketinggalan dari Belanjawan 2022

“Kami tidak dapat menghentikan pengembangan (e-sukan), berkembang di seluruh dunia, tidak hanya di Malaysia dan kami perlu memupuk dan bukannya menahannya agar peminat dapat menggunakannya untuk tujuan yang baik, dan bukan untuk yang negatif.

“Bagi golongan muda yang berminat dalam e-sukan, ia dapat menjana banyak pendapatan, tanpa mengira latar belakang mereka,” katanya.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

UAE adalah negara yang melakukan kegiatan kemanusiaan

Read Next

Hidup sukar bagi anti-vaxxers? Itu perbuatan mereka sendiri, kata PM

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.