Putrajaya melarang pemegang pas India, Indonesia, Filipina memasuki Malaysia

Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri hari ini mengumumkan bahawa pemegang pas jangka panjang dari India, Indonesia dan Filipina tidak akan dibenarkan masuk ke Malaysia kerana lonjakan kes Covid-19 di negara-negara tersebut.

Katanya, sekatan baru itu akan berkuatkuasa 7 September dan akan dikenakan untuk penduduk tetap, pemegang pas Rumah Kedua Saya, ekspatriat, pemegang visa suami isteri dan pelajar asing.

“Keputusan itu dibuat setelah mendapat nasihat dari Kementerian Kesihatan untuk memastikan Covid-19 dibendung di negara ini,” katanya dalam taklimat persnya.

Ismail Sabri mengatakan pemerintah juga akan memantau situasi di negara lain dan tidak menolak kemungkinan sekatan yang sama dapat dikenakan pada warga negara lain yang mengalami lonjakan kes

“Belum ada yang dimuktamadkan, tetapi kami sedang mencari negara lain yang mungkin mengalami lonjakan kes Covid-19,” katanya.

Bagaimanapun, Ismail Sabri menegaskan bahawa rakyat Malaysia yang pulang dari tiga negara akan dibenarkan pulang dan SOP yang ditetapkan akan berlaku.

“Kami tidak dapat menghentikan mereka dari kembali kerana bertentangan dengan Perlembagaan. Undang-undang Imigresen juga tidak dapat menghalang warganegara kita untuk kembali. ” Katanya, Kementerian Kesihatan akan mengusulkan rancangan untuk meminimumkan risiko jangkitan asing melalui rakyat Malaysia yang kembali dari negara-negara ini.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Kumpulan K-Pop BTS meraih tangga teratas Billboard Hot 100 di Amerika Syarikat – mencatat sejarah untuk Korea

Read Next

Najib bukan sekadar penasihat 1MDB, kata bekas CEO di mahkamah

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x