Dr.Mahathir’s Malay party announced new “independence”, claimed that the United deviated from its original struggle

Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengumumkan penubuhan parti Melayu “bebas” yang akan menegakkan perjuangan asal Bersatu.

Ini akan menjadi parti berasaskan Melayu kedua yang dibentuk Dr Mahathir setelah keluar dari Umno pada 2016 dan membentuk Bersatu pada tahun yang sama.

Dalam sidang media hari ini, bekas perdana menteri itu berkata, penubuhan parti baru itu penting untuk menyediakan platform bagi orang Melayu yang tidak senang dengan Bersatu untuk bergabung dengan Umno.

Dr Mahathir berkata Bersatu, di bawah ketua Tan Sri Muhyiddin Yassin, telah menyimpang dari perjuangan asal parti itu, iaitu untuk memerangi rasuah dan pentadbiran “kleptokratik” yang dipimpin Umno di bawah perdana menteri ketika itu, Datuk Seri Najib Razak.

“Parti politik yang pada awalnya kita terbentuk adalah Parti Pribumi Bersatu Malaysia dengan tujuan memerangi dan menyingkirkan pemerintahan kleptokrat Datuk Seri Najib Tun Razak, telah dirampas.

“Parti baru ini akan berdasarkan perjuangan untuk orang Melayu dan Pribumi. Ini kerana, parti berasaskan Pribumi yang ada hari ini telah menjatuhkan maruah bangsa, agama dan negara, ” katanya. Dr Mahathir mengatakan parti itu, yang belum disebutkan namanya, akan disebut sebagai “Bebas” buat masa ini.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

Perbicaraan rasuah Rosmah dihentikan setelah peguam bela mengatakan melukai diri sendiri di rumah

Read Next

Dr Mahathir mengatakan parti baru tidak akan terikat dengan Pakatan atau Perikatan

Langgan
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Lihat semua komen
0
Inginkan pendapat anda, sila komen.x
()
x