The Malaysia Post

MCA memecat sembilan anggota yang mengambil jawatan dari kerajaan Pakatan

MCA memutuskan untuk memecat sembilan anggota yang menerima jawatan kerajaan dari pentadbiran Pakatan Harapan (PH) sebelumnya, kata setiausaha agung Datuk Chong Sin Woon.

“Ini termasuk menerima janji dari bekas pemerintah PH sebagai anggota dewan daerah atau kota, ketua desa atau anggota jawatankuasa dewan pengurusan masyarakat desa dan / atau memiliki keanggotaan dua pihak,” katanya.

Chong berkata sejak Pilihan Raya Umum ke-14, MCA telah mengambil tindakan tatatertib dan memecat 66 anggota yang melanggar peraturan tatatertib parti.

Pemecatan itu dilakukan dengan merujuk kepada Artikel 124.1 perlembagaan parti dan resolusi mesyuarat Jawatankuasa Pusat ke-31 yang diadakan pada 19 Mei 2018.

“Pada waktu yang sama, MCA merujuk kepada Pasal 127A perlembagaan parti yang menetapkan bahawa setiap anggota yang terpengaruh yang tidak berpuas hati dengan keputusan Majlis Presiden dapat menulis untuk mengajukan banding kepada komite pusat.

“Kegagalan mengajukan banding sebelum jangka waktu yang ditentukan akan mengakibatkan kehilangan hak untuk mengajukan banding,” katanya.

Dia menambah bahawa dewan presiden juga menetapkan bahawa walaupun MCA kini merupakan bagian dari gabungan pemerintah di Putrajaya, menerima jawatan sebagai ketua kampung persekutuan, wakil desa, atau pegawai pembangunan desa baru tanpa cadangan parti sama dengan melanggar kod parti kelakuan.

Dia juga mengatakan lembaga tatatertib akan mengambil tindakan tegas menurut Perkara 124 perlembagaan parti terhadap mana-mana anggota yang merosakkan atau mensabotaj dasar dan kepentingan parti. “Oleh itu, semua anggota parti di seluruh negara diingatkan untuk mematuhi tata kelakuan pesta, menunjukkan rasa perpaduan dan kebaikan untuk menegakkan dan memproyeksikan citra parti kita,” katanya.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Dr Mahathir mengisyaratkan untuk membentuk parti baru

Read Next

Ketua PKR Jempol antara 26 ahli yang keluar parti

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.