The Malaysia Post

Kumpulan hak asasi manusia meminta siasatan mengenai kematian tahanan polis baru-baru ini

Beberapa kumpulan pembela hak asasi manusia meminta siasatan mengenai kematian tahanan baru-baru ini semasa dalam tahanan polis.

Organisasi bukan untung Menghapuskan Kematian & Penyalahgunaan dalam Custody Together (Edict) mengatakan dalam satu kenyataan bahawa untuk kes kematian dalam tahanan, menurut prinsip aturan undang-undang, inkues adalah satu-satunya cara untuk mencari penyebab kematian dan siapa bertanggungjawab atas kematian.

Hanya melalui inkues, kita dapat melihat ketelusan penyelidikan. Kami juga berpeluang untuk mempertikaikan dan mencabar segala tuduhan dan bukti yang dikemukakan oleh pihak berkuasa yang terlibat dalam kes kematian dalam tahanan.

“Tidak ada penyiasatan oleh pihak lain sehalus proses inkues di Mahkamah Koroner. Keadilan adalah untuk kedua-dua belah pihak, “katanya.

Edict mengatakan bahawa harus ada penyiasatan bebas yang dilakukan terhadap kematian dalam tahanan, dan menambahkan bahawa untuk sementara waktu, penyiasatan polis terhadap kes-kes seperti itu harus dilakukan oleh pasukan forensik khusus dalam kepolisian sesuai dengan undang-undang yang ada.

“Unit khas ini harus bebas dari balai polis yang bersangkutan dengan kematian. Sebaiknya ia berpusat di Bukit Aman yang diketuai oleh pegawai yang integriti dan kebebasannya tidak akan dipersoalkan, ”katanya.

Ia juga mendesak Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) untuk memeriksa kemungkinan pelanggaran hak asasi manusia dalam kes-kes seperti itu setelah Mahkamah Koroner menyelesaikan penyelidikannya, dan menambahkan bahawa setiap cadangan yang datang dari pertubuhan itu akan berguna untuk memperbaiki keadaan di pusat-pusat tahanan.

Organisasi lain, Rakyat Malaysia Terhadap Penalti dan Penyiksaan Kematian (Madpet), juga mengatakan bahawa ia bimbang dengan kekurangan siasatan dan ketelusan data mengenai kematian, terutama kematian dalam tahanan, dan menambah bahawa Malaysia memerlukan lebih banyak koroner bebas untuk menentukan tanggungjawab jenayah terhadap kematian yang berlaku di negara ini. Mapdet mengatakan, kesalahan kerana tidak melakukan siasatan terhadap kematian hak penjagaan jatuh ke atas bahu pendakwa raya dan hakim, sambil menambahkan bahawa undang-undang menetapkan bahawa semua kematian harus disiasat oleh Koroner.

“Seksyen 334 Kanun Prosedur Jenayah (BPK) memperuntukkan khusus untuk kematian dalam tahanan, di mana ia menyatakan, ‘… Apabila ada orang yang mati ketika berada dalam tahanan polis atau di hospital psikiatri atau penjara, pegawai yang memiliki jagaan orang itu atau yang bertanggungjawab ke atas hospital atau penjara psikiatri itu, mengikut mana-mana yang berkenaan, akan segera memberikan intimidasi kematian tersebut kepada Majistret terdekat, dan Majistret atau beberapa Majistret lain hendaklah, dalam hal kematian di jagaan polis, dan dalam kes-kes lain mungkin, jika difikirkannya pantas, mengadakan siasatan mengenai penyebab kematian ‘.

“Jika Majistret tersebut (Koroner) memutuskan bahwa tidak perlu ada inkues, dia harus mengirimkan keputusan dan alasannya kepada Jaksa Penuntut Umum, menurut seksyen 339 CPC, memiliki kekuatan untuk … … kapan saja mengarahkan Majistret untuk menjalankan siasatan ”, kata kumpulan itu.

Baca Lagi | Majikan perkhidmatan yang tidak penting memaksa pekerja hadir di tempat kerja semasa MCO boleh menghadapi tindakan

Kumpulan itu mengatakan bahawa sudah tiba masanya anggota perkhidmatan kehakiman jatuh secara langsung di bawah Badan Kehakiman dan bukan Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Undang-Undang untuk memastikan kebebasan yang lebih besar dan kurang menghindari penyelidikan mengenai kematian dalam kes tahanan.

“Sebagai alternatif, mungkin sudah waktunya bagi Malaysia untuk menubuhkan badan koroner yang bebas, seperti halnya di United Kingdom, yang juga memiliki Coroners and Justice Act 2009. “Majistret yang sudah dibebani dengan beban tugas mereka mungkin tidak memiliki cukup waktu untuk fokus pada tanggungjawab Coroner.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Majikan perkhidmatan yang tidak penting memaksa pekerja hadir di tempat kerja semasa MCO boleh menghadapi tindakan

Read Next

Bekas menteri Zaid Ibrahim meminta ketelusan dalam pemerolehan vaksin di Malaysia

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.