The Malaysia Post

Polis menahan pemandu Proton Wira viral

Polis telah menahan seorang lelaki di Johor yang disyaki memandu Proton Wira yang menyekat trak bomba dalam sebuah video yang menjadi viral minggu ini.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Asisten Komisioner Mohd Padzli Mohd Zain mengeluarkan kenyataan yang mengatakan bahawa sepasukan dari jabatan siasatan dan penguatkuasaan lalu lintas berjaya mengesan suspek pada pukul 9.30 malam pada 30 Mac.

Hasil awal dari ujian air kencing menunjukkan bahawa pengusaha kilang berusia 33 tahun itu negatif terhadap dadah dan pemeriksaan oleh polis mendapati bahawa dia tidak mempunyai rekod jenayah.

Polis juga merampas sebuah Proton Wira yang dipercayai kereta yang sama yang dilihat dalam video viral, yang difilemkan pada 27 April 2019.

Klip berdurasi satu minit itu menimbulkan kemarahan dalam talian setelah anggota bomba Mohd Ridzwan Shah menyiarkannya ke TikTok pada 28 Mac tahun ini dan menggesa rakyat Malaysia untuk tidak mengikuti teladan pemandu Proton.

Rakaman dashcam menunjukkan pemandu Proton mengatasi trak pemadam kebakaran, memaksa anggota bomba mengekor di belakangnya ketika mereka berjalan melalui kesesakan lalu lintas.

Pada satu ketika, mereka tersekat di jalan ketika pemandu Proton teragak-agak untuk melintasi persimpangan yang sibuk.Pemandu kemudian menjulurkan tangannya dan memberi isyarat kepada kenderaan lain untuk berhenti dan membiarkannya berlalu.

Baca Lagi | Gaji graduan Baru turun ke Gaji minimum mengikut Stats Dept

Mohd Padzli berkata, tindakan itu bukan sahaja menimbulkan risiko kepada pemandu tetapi juga pengguna jalan raya lain di sekitarnya kerana dia tidak diberi kebenaran untuk membersihkan jalan bagi trak bomba.

“Berdasarkan sebuah video yang menjadi viral di media sosial, seorang Proton Wira dilihat menyekat sepasukan anggota bomba dalam perjalanan kecemasan di persimpangan lampu isyarat di Jalan Bakar Batu, Johor Baru.

“Suspek memanfaatkan keadaan dengan memandu di depan trak pemadam kebakaran dan menggunakan lengannya untuk memberi isyarat kepada kenderaan lain untuk memberi jalan tanpa kebenaran untuk melakukannya.

“(Suspek juga) membahayakan dirinya dan pengguna jalan raya lain dengan menyalakan lampu merah,” kata Mohd Padzli.

Ketua polis mengakhiri pernyataannya dengan menasihati pengguna jalan raya agar mengetahui keadaan sekelilingnya dan memberi laluan kepada kenderaan kecemasan ketika mereka mendengar siren di jalan raya.

Suspek disiasat di bawah Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu secara sembrono dan menghadapi hukuman penjara lima tahun dan denda sehingga RM15,000 jika didapati bersalah.

Dia juga disiasat di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang tugas penjawat awam serta Peraturan Lalu Lintas Jalan Raya 1959 kerana tidak memberi laluan kepada kenderaan kecemasan setelah mendengar sirennya dan kerana menyalakan lampu merah.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Gaji graduan Baru turun ke Gaji minimum mengikut Stats Dept

Read Next

PAS masih boleh memilih UMNO berbanding BERSATU

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.