The Malaysia Post

Selepas Netflix, Disney+ Pula Kenakan Bayaran Tambahan Untuk Perkongsian Akaun di Luar Isi Rumah

Disney+ kini mengikuti langkah Netflix dalam memerangi perkongsian kata laluan dengan mengenakan bayaran tambahan kepada pengguna yang berkongsi akaun dengan ahli luar rumah. Dalam pengumuman terbaru kepada pelanggan, Disney+ memaklumkan bahawa tindakan keras ini bertujuan untuk mengekang perkongsian akaun dan memaksimumkan keuntungan dengan menarik lebih ramai pelanggan berbayar.

Tindakan Keras Disney+ Terhadap Perkongsian Kata Laluan

Langkah ini dilihat serupa dengan pendekatan Netflix pada tahun lalu, di mana Disney+ kini menyekat pengguna daripada berkongsi akaun dengan sesiapa di luar isi rumah mereka. Sesiapa yang masih ingin berkongsi akaun mereka dengan ahli di luar rumah perlu membayar kos tambahan untuk menambah “Ahli Tambahan”. Alat tambah ini disediakan sebagai sebahagian daripada langganan Disney+ tetapi datang dengan bayaran bulanan tambahan, bergantung pada jenis pelan langganan yang dipilih oleh pemegang akaun.

Bayaran Tambahan untuk Ahli Luar Rumah

Bagi pengguna di Amerika Syarikat, Disney+ mengenakan bayaran sebanyak $6.99 untuk menambah seorang Ahli Tambahan bagi pelan Disney+ Basic, manakala pelan Premium yang bebas iklan mengenakan bayaran tambahan $9.99. Setiap akaun hanya dibenarkan menambah seorang Ahli Tambahan, dan ahli tersebut hanya boleh menstrim kandungan pada satu peranti pada satu masa. Alat tambah ini tidak tersedia untuk pelanggan yang melanggan Bundle Disney+ yang turut merangkumi Hulu dan ESPN+, atau untuk pelanggan yang membayar melalui pihak ketiga.

Kawasan Pelancaran Program Perkongsian Berbayar

Program perkongsian berbayar ini mula dilancarkan di beberapa kawasan terpilih pada awal tahun 2024. Kini, ia telah diperluaskan ke Amerika Syarikat, Kanada, Eropah, Costa Rica, Guatemala, dan Asia-Pasifik. Menurut Disney+, pelancaran ini akan diteruskan di lebih banyak negara dalam masa terdekat. Inisiatif ini dilihat sebagai salah satu cara Disney+ untuk menukar pengguna yang sebelum ini menggunakan akaun kongsi kepada pelanggan berbayar penuh.

Baca lagi | Platform Penstriman Terutamanya Netflix semakin mendapat tempat di Asia Tenggara

Pelanggan Masih Boleh Memindahkan Profil

Bagi pengguna yang telah berkongsi akaun Disney+ dan tidak mahu membayar tambahan, Disney+ menawarkan pilihan untuk memindahkan profil sedia ada mereka kepada akaun baharu atau sebagai Ahli Tambahan. Pengguna akan mengekalkan sejarah tontonan, tetapan yang diperibadikan, dan cadangan kandungan. Walau bagaimanapun, profil utama dan profil kanak-kanak tidak layak untuk dipindahkan. Ini memberi ruang kepada pengguna untuk mengekalkan pengalaman tontonan peribadi mereka jika mereka memilih untuk mendaftar akaun baharu.

Penyelesaian untuk Pengguna yang Melancong

Untuk pengguna yang kerap melancong, Disney+ memperkenalkan pilihan “Saya Jauh Dari Rumah”. Pengguna hanya perlu mengesahkan lokasi mereka melalui kod laluan yang dihantar ke e-mel pemegang akaun untuk terus mengakses kandungan semasa berada di luar kawasan rumah. Alternatif lain adalah dengan mengemas kini lokasi rumah mereka jika berlaku perubahan lokasi secara tetap.

Langkah Disney+ Menjejaki Kejayaan Netflix

Sejak Netflix memulakan sekatan terhadap perkongsian akaun, syarikat itu menyaksikan lonjakan dalam pelanggan berbayar, yang menyebabkan peningkatan hasil. Disney+ berharap untuk mengulangi kejayaan yang sama. Disney juga merancang untuk melaksanakan tindakan keras yang sama terhadap perkongsian akaun untuk perkhidmatan penstrimannya yang lain seperti Hulu dan ESPN+.

Peningkatan Harga Langganan Disney+

Langkah ini juga datang bersama rancangan Disney+ untuk menaikkan harga semua pelan langganannya pada bulan hadapan. Dengan peningkatan harga dan sekatan perkongsian kata laluan, Disney+ dilihat sedang memperkuat kedudukan kewangannya dalam persaingan sengit dunia penstriman.

Read Previous

Siti Saleha Menang Trofi Bintang Asia Terbaik di Anugerah Drama Antarabangsa Seoul 2024

Read Next

James Chua Tinggalkan BAM, Sertai Republik Czech sebagai Ketua Jurulatih

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.