The Malaysia Post

Anggota GISBH Mengaku Tidak Bersalah Terhadap Tuduhan Ugutan

PUTRAJAYA – Seorang anggota GISB Holdings Sdn Bhd (GISBH), Mohamad Riza Makar, 39, mengaku tidak bersalah atas pertuduhan melakukan ugutan terhadap seorang wanita yang bertujuan untuk menarik semula laporan polis yang telah dibuat. Pengakuan tersebut dibuat di hadapan Majistret Ahmad Afiq Hasan di Mahkamah Majistret Putrajaya, Rabu lalu.

Tuduhan Jenayah dan Kronologi Kes

Mohamad Riza didakwa menakutkan seorang wanita berusia 25 tahun di tempat letak kenderaan Galeria, Presint 4, Putrajaya, sekitar jam 10 malam pada 9 September 2024. Mengikut pertuduhan, beliau telah mengugut wanita tersebut dengan menyebut “kami tahu dekat mana rumah suami dan keluarga,” dalam usaha menyebabkan wanita itu menarik semula laporan polis yang dibuatnya.

Tertuduh didakwa di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda, atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan. Bagaimanapun, Mohamad Riza yang merupakan bapa kepada sepuluh anak, mengaku tidak bersalah dan memohon untuk dibicarakan.

Baca lagi | Bekas Pengikut GISBH Dijangka Beri Maklumat kepada Jawatankuasa Khas – Mohd Na’im

Rayuan Tertuduh dan Permohonan Pengurangan Jaminan

Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Sabri Othman, mencadangkan jaminan sebanyak RM30,000 dengan dua penjamin serta syarat tambahan tertuduh perlu menyerahkan pasport dan melaporkan diri di balai polis berdekatan setiap bulan.

Namun, peguambela tertuduh, Zulfikri Ulul Azmin, memohon agar mahkamah mempertimbangkan pengurangan jumlah jaminan tersebut. Beliau berhujah bahawa ugutan yang dibuat adalah bersifat ringan, bukanlah ugutan bunuh atau mencederakan, dan menekankan bahawa tertuduh hanya berpendapatan RM4,000 sebagai peniaga serta mempunyai tanggungan tiga isteri dan sepuluh anak.

Dalam rayuannya, Mohamad Riza juga menjelaskan bahawa isterinya baru sahaja melahirkan anak kurang daripada sebulan lalu dan kelahiran itu belum sempat didaftarkan. Tambahan pula, beliau perlu menyediakan dana untuk aktiviti dan persiapan anak-anak yang akan memulakan sesi persekolahan tidak lama lagi.

Keputusan Mahkamah

Majistret Ahmad Afiq Hasan menetapkan jaminan sebanyak RM10,000 dengan seorang penjamin. Beliau turut menegaskan bahawa tertuduh tidak dibenarkan mendekati pengadu sepanjang tempoh perbicaraan, serta perlu melaporkan diri di balai polis berdekatan pada setiap bulan sehingga sebutan kes pada 18 Oktober 2024.

Kes ini mendapat perhatian ramai kerana tertuduh merupakan salah seorang anggota GISBH, sebuah syarikat yang sering dikaitkan dengan pelbagai aktiviti perniagaan dan keusahawanan di Malaysia. Namun, pertuduhan terhadap Mohamad Riza menimbulkan pelbagai spekulasi dan perdebatan dalam kalangan masyarakat, khususnya mengenai hubungan peribadi antara tertuduh dan pengadu yang terlibat dalam kes ini.

Read Previous

Pas Kesal dengan Kenyataan Saifuddin Nasution, Dakwa Langkah Terdesak PH

Read Next

Zaim Ikhwan dan Ismanira Harap Pertuduhan Abai Zayn Rayyan Dihentikan

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.