Beijing, 24 Ogos (Xinhua) – Permainan video popular dari China, Black Myth: Wukong, telah mencipta sejarah dalam industri permainan dengan terjual lebih daripada 10 juta salinan dalam masa hanya tiga hari selepas pelancarannya. Pengumuman ini dibuat oleh pemaju permainan, Game Science, pada malam Jumaat.
Permainan Triple-A Pertama dari China
Black Myth: Wukong diiktiraf sebagai permainan “Triple-A” pertama yang dibangunkan oleh China. Kejayaan permainan ini tidak hanya terhad kepada pasaran domestik tetapi juga menggegarkan komuniti permainan global. Hanya sejam selepas pelancarannya pada pagi Selasa, permainan ini telah menduduki tempat teratas dalam senarai permainan paling kerap dimainkan di platform permainan terkemuka, Steam.
Kejayaan yang Memukau
Sains Permainan mendedahkan bahawa bilangan maksimum pemain serentak permainan ini merentas semua platform telah melebihi 3 juta. Kejayaan ini mencerminkan sambutan yang amat positif dari pemain di seluruh dunia. Black Myth: Wukong mendapat inspirasi daripada novel klasik Cina, Journey to the West. Novel ini mengisahkan pengembaraan seorang sami bersama tiga muridnya, dengan fokus utama pada Sun Wukong, Raja Monyet legenda yang terkenal dengan kuasa ghaib dan sifat nakalnya.
Populariti Global dan Warisan Budaya
Walaupun kebanyakan pemain permainan ini berasal dari China, populariti Black Myth: Wukong telah berkembang pesat ke seluruh dunia. Beberapa peminat yang bersemangat telah menyusun lebih daripada 200 halaman bahan latar belakang untuk membantu pemain antarabangsa memahami konteks budaya yang mendalam dalam cerita permainan ini.
Baca lagi | China Dominasi dalam Aplikasi Paten AI Generatif Menurut PBB
Permainan ini tidak hanya disambut baik kerana estetika dan warisan budaya yang kaya, tetapi juga telah mencipta fenomena yang melampaui komuniti permainan. Kejayaan Black Myth: Wukong telah menyebabkan peningkatan harga saham beberapa syarikat dan turut memberi impak positif terhadap pelancongan di Wilayah Shanxi, salah satu lokasi penggambaran utama untuk permainan ini.
Jangkaan Masa Depan dan Ramalan Jualan
Dengan hujung minggu pertama permainan ini yang baru sahaja bermula, pakar industri menjangkakan bahawa jualan Black Myth: Wukong akan terus meningkat. Goldman Sachs sebelum ini meramalkan bahawa permainan ini berpotensi mencapai jualan sebanyak 12 juta salinan di Steam, dengan menjana pendapatan lebih daripada 3 bilion yuan (kira-kira 420 juta dolar AS). Dalam senario yang lebih optimis, permainan ini berpotensi untuk mencapai 20 juta unit terjual, dengan hasil yang boleh melebihi 5 bilion yuan.
Kesan Terhadap Industri Permainan
Kejayaan Black Myth: Wukong menunjukkan bahawa permainan video yang dibangunkan di luar barat kini mampu mencapai kejayaan global. Kejayaan ini bukan hanya membuktikan kebolehan pemaju permainan China tetapi juga membuka peluang baru dalam industri permainan global, menggalakkan lebih banyak inovasi dan kepelbagaian dalam dunia permainan.Dengan pencapaian yang luar biasa ini, Black Myth: Wukong telah membuktikan dirinya sebagai salah satu permainan video paling penting dan berpengaruh dalam tahun 2024. Pengaruhnya yang semakin meningkat di pasaran global dan kesan positif yang ditinggalkannya terhadap ekonomi tempatan di China menunjukkan bahawa permainan ini akan terus mempengaruhi industri permainan dalam masa akan datang.