The Malaysia Post

Adakah Kadar Dividen KWSP Akaun 3 Lebih Rendah Daripada Akaun 1 atau 2?

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah mengumumkan pelancaran Akaun 3 baharu pada 11 Mei, mengundang perhatian pencarum terhadap potensi kesan kepada kadar dividen yang diterima. Isu yang timbul ialah adakah kadar dividen untuk Akaun 3 akan lebih rendah berbanding Akaun 1 atau 2, memandangkan pencarum boleh mengeluarkan dana daripadanya.

Penjelasan KWSP

Dalam menjawab kebimbangan pencarum di media sosial, KWSP memberi jaminan bahawa tidak akan ada perbezaan kadar dividen di antara Akaun 1, 2, dan 3. Mereka memastikan bahawa dividen untuk Akaun 3 (Akaun Fleksibel) sama dengan Akaun 1 (Akaun Persaraan) dan Akaun 2 (Akaun Kesejahteraan).

Baca lagi | Tips Labur EPF Paling Mudah Guna Akaun 1 KWSP

Penerangan Lanjut

Walaupun demikian, Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Ahmad Zulqarnain Onn, mengingatkan bahawa walaupun kadar dividen kekal sama buat masa ini, ia boleh berubah pada masa akan datang. Ini kerana, secara umumnya, aset cair tidak menarik kadar faedah atau dividen yang lebih tinggi.

Pada 25 April, KWSP melancarkan Akaun 3 dengan memberi pilihan kepada ahli untuk memindahkan dana daripada Akaun 2 kepada Akaun Fleksibel yang baru dilancarkan. Ahli KWSP diberikan tempoh dari 11 Mei hingga 31 Ogos untuk membuat keputusan sama ada untuk ikut serta.

Baca lagi | Akaun 3 KWSP: Peluang Baru untuk Pengeluaran Fleksibel

Tentang Akaun 3 KWSP

Mulai 11 Mei, semua ahli KWSP di bawah umur 55 tahun akan memiliki tiga akaun: Akaun Persaraan, Akaun Kesejahteraan, dan Akaun Fleksibel. Akaun Persaraan sebelum ini dikenali sebagai Akaun 1 manakala Akaun Kesejahteraan adalah Akaun 2.

Ahli KWSP diberikan fleksibiliti untuk mengeluarkan jumlah minimum RM50 dari Akaun 3 pada bila-bila masa untuk tujuan tertentu.

Kesimpulan

Jadi, dalam menghadapi isu kadar dividen untuk Akaun 3 KWSP, pengumuman KWSP menenangkan pencarum dengan menegaskan bahawa tidak akan ada perbezaan kadar dividen antara Akaun 1, 2, dan 3. Walaupun demikian, perubahan pada masa akan datang masih mungkin berlaku bergantung kepada keadaan ekonomi serta pelaburan KWSP. Oleh itu, pencarum disarankan untuk terus mengikuti perkembangan terkini daripada KWSP untuk membuat keputusan yang lebih baik mengenai pengurusan kewangan mereka.

Read Previous

SPRM Lakukan Siasatan Terhadap 5 Individu Termasuk Anak MB Perlis

Read Next

Penjaga Haiwan Diserang Panda di Zoo Chongqing Mengejutkan Pengunjung

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.