The Malaysia Post

Sekolah Pertama di Pedalaman Sabah Terima Sambungan Starlink

KOTA KINABALU: Sekolah Kebangsaan (SK) Malaing di kawasan Parlimen Pensiangan telah dipilih sebagai lokasi pertama di Sabah untuk pemasangan teknologi Starlink oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).

“SK Malaing adalah salah satu daripada tiga lokasi yang saya mohon, bersama dengan SK Bonor dan SK Longongon di Nabawan,” kata Timbalan Menteri Sains, Teknologi, dan Inovasi Datuk Arthur Kurup.

Inisiatif ini menyediakan kemudahan sementara tambahan untuk menawarkan akses internet yang stabil dan berkelajuan tinggi bagi keselesaan penduduk tempatan, katanya.

Baca lagi | Bina kereta ‘buggy’ guna teknologi solar untuk bantu penduduk di luar bandar

Pembinaan Menara Telekomunikasi Baru


Sebagai penyelesaian jangka panjang, katanya sebanyak 55 menara telekomunikasi baru sedang dibina di bawah program Jalinan Digital Negara (Jendela) untuk memastikan Pensiangan menikmati liputan internet yang lebih luas, lebih cepat, dan lebih stabil pada masa hadapan.

Bagi memastikan sambungan Starlink berfungsi dengan baik, Datuk Arthur secara peribadi telah melawat sendiri Kampung Malaing untuk memeriksa dan mengalami sendiri prestasi perkhidmatan internet Starlink.

“Penduduk Kampung Malaing telah menyatakan penghargaan mereka terhadap inisiatif yang dilaksanakan oleh Kementerian Komunikasi dan Digital, dan mereka sangat berpuas hati dengan kelajuan dan kestabilan akses internet yang disediakan oleh Starlink,” kata Arthur.

Baca lagi | Guru Beli Peranti Internet Sendiri Demi Pelajar-pelajar di Sarawak

Mengatasi Jurang Digital Luar Bandar

Mengatasi jurang digital di kawasan luar bandar, terutamanya di dalam Sabah, adalah salah satu keutamaan Arthur sebagai ahli Parlimen yang mewakili Pensiangan.

“Saya teguh percaya bahawa akses kepada internet dan teknologi akan membuka peluang pelbagai untuk masyarakat memacu perubahan ekonomi yang signifikan dan menjalani kehidupan yang lebih baik dan makmur,” kata Arthur.

Kemudahan Akses Internet Untuk Kanak-kanak Luar Bandar

Datuk Arthur yakin bahawa akses internet yang boleh dipercayai akan membolehkan kanak-kanak di kawasan luar bandar untuk mengambil bahagian secara aktif dalam pembelajaran dalam talian (PdP) dan meneroka teknologi dan kemahiran baru, seperti kecerdasan buatan (AI), realiti maya (VR), pengaturcaraan, dan banyak lagi, yang boleh meningkatkan kemahiran mereka selaras dengan permintaan pasaran industri masa hadapan.

Beliau juga menyatakan rasa terima kasih kepada Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil, dan agensi yang terlibat.

Read Previous

Explore Petaling Street: 13 Permata Tersembunyi untuk Pengalaman Unik Kuala Lumpur 2023

Read Next

Michelle Yeoh Tercalon Sebagai Ahli Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.