The Malaysia Post

Tan Sri Sulong Matjeraie Dilantik Sebagai Pengerusi Lembaga Penjaga Dana Kekayaan Masa Depan Berdaulat Sarawak

Pada 14 Ogos 2023, Bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Sulong Matjeraie telah dilantik sebagai pengerusi Lembaga Penjaga Dana Jutawan Sarawak yang terdiri daripada sembilan ahli, menurut pengumuman daripada Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Openg.

Dalam satu sidang media, beliau menyatakan bahawa pelantikan semua ahli lembaga penjaga telah diluluskan dalam mesyuarat Kabinet Negeri pada 27 Julai tahun ini. Ahli lembaga ini terdiri daripada pakar dan profesional dalam bidang kewangan, pelaburan, undang-undang, dan tadbir urus.

Pakar-Pakar Berkelayakan Kembali dalam Bidang Kewangan dan Pelaburan

Selain daripada Tan Sri Sulong yang mempunyai pengalaman lebih daripada 30 tahun dalam bidang undang-undang dan kehakiman serta pernah berkhidmat dengan kerajaan negeri selama 17 tahun dalam pelbagai kapasiti kepemimpinan, ahli-ahli yang lain termasuklah ahli perniagaan Tan Sri Leonard Linggi Jugah, pengerusi Kumpulan Syarikat KLCC Tan Sri Ahmad Nizam Salleh, bekas pengerusi Shell Malaysia Datuk Iain John Lo, dan pengurus dana pelaburan Grainne Dooley.

Yang lain termasuklah ahli Jawatankuasa Penasihat Pelaburan bagi Yayasan Kebajikan Mohsen Fahmi, pengarah Permodalan Nasional Berhad Datuk Soedirman Aini, manakala Peguam Negara Negeri Datuk Sri Talat Mahmood Abdul Rashid dan Setiausaha Kewangan Negeri Datuk Sri Dr Wan Lizozman Wan Omar akan menjadi ahli-ahli ex-officio lembaga tersebut.

Premier berkata, “Saya yakin pengalaman pelbagai dan kelayakan yang kukuh daripada para profesional cemerlang ini akan menjadi sangat berharga dan memberi kelebihan besar kepada dana ini dalam mencapai objektifnya. Setelah pelantikan mereka disempurnakan, kami merancang agar dana ini bermula pada tahun 2024, setelah semua struktur dan rangkaian tadbir urus diletakkan.”

Baca lagi | TOP 10 Perkara Yang Anda Boleh Buat Di Sarawak

Sokongan Kepada Amalan Terbaik Antarabangsa dan Keahlian dalam Forum Antarabangsa

Premier menyatakan bahawa penubuhan dana ini akan mematuhi amalan terbaik antarabangsa yang merangkumi Prinsip dan Amalan Yang Diterima Umum (GAPP) untuk Dana Jutawan Sarawak, lebih dikenali sebagai “Prinsip Santiago” yang juga telah diambil upah oleh kebanyakan dana jutawan di dunia.

Beliau juga menyatakan dana ini akan menyertai sebagai ahli Forum Antarabangsa Dana Jutawan Sarawak (IFSWF).

Tan Sri Abang Johari berkata bahawa dana jutawan negeri akan bermula dengan peruntukan awal sebanyak RM8 bilion daripada negeri dan seterusnya akan menerima peruntukan tahunan yang dirancang.

Dengan langkah ini, Sarawak mengambil langkah berani dalam menguruskan sumber kekayaan dan pelaburan negara bagi masa depan yang lebih mapan.

About Mohammed Ibrahim

Mohammad Ibrahim adalah pembela kebenaran. Dia percaya bahawa penting untuk bersuara dan memperjuangkan perkara yang betul, tidak kira apa kosnya. Mohammad telah mendedikasikan hidupnya untuk memperjuangkan keadilan sosial dan mencipta masa depan yang lebih baik untuk semua. Beliau seorang penceramah yang berkuasa dan ahli strategi politik yang mahir.

Read Previous

Empat Tuduhan Penyalahgunaan Kuasa Terhadap Muhyiddin Dibatalkan oleh Mahkamah Tinggi

Read Next

15 Laptop Terbaik pada 2023

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.