The Malaysia Post

Gobind, Chow Kon Yeow dan Anthony Loke mendahului tempat teratas DAP

Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo, Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow dan Ahli Parlimen Seremban Anthony Loke Siew Fook telah memperoleh tiga undian tertinggi dalam pemilihan jawatankuasa eksekutif pusat (CEC) DAP hari ini.

Nama terkenal yang tidak membuat keputusan itu termasuk Ahli Parlimen Damansara Tony Pua dan Ahli Parlimen Bangi Ong Kian Ming, manakala sembilan wanita termasuk calon Melayu tunggal ADUN Ketari Young Syefura Othman menyertai barisan di bawah kuota wanita.

Dalam pengumuman yang dibuat oleh pegawai pengurus pilihan raya John Lau Tiang Hua, pemilihan itu menyaksikan Gobind memperoleh 1,782 undi, Chow 1,641 dan Loke 1,625.

Ini diikuti oleh Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok (1,373 undi), Ahli Parlimen Segambut Hannah Yeoh (1,346), Ahli Parlimen Bukit Bintang Fong Kui Lun (1,341), Ahli Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim (1,340) dan Ahli Parlimen Bagan yang juga setiausaha keluar parti- jeneral Lim Guan Eng (1,311).

Lain-lain yang turut mendapat undian agak tinggi termasuk Exco Kerajaan Tempatan, Pengangkutan Awam dan Pembangunan Kampung Baru Selangor Ng Sze Han (1,282), Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor Ng Sue Lim (1,279), Ahli Parlimen Cheras Tan Kok Wai (1,263), bekas timbalan Dewan Rakyat penceramah Nga Kor Ming (1,262) dan bekas menteri sumber manusia M Kulasegaran 1,226.

Calon-calon bagi barisan majlis tertinggi DAP dilihat semasa Kongres Parti DAP ke-17 di IDCC pada 20 Mac 2022. — Gambar oleh Miera Zulyana

Calon-calon bagi barisan majlis tertinggi DAP dilihat semasa Kongres Parti DAP ke-17 di IDCC pada 20 Mac 2022. — Gambar oleh Miera Zulyana

Nama lain yang dikenali termasuk Ahli Parlimen Kepong Lim Lip Eng (1,156), Pengerusi negeri Sarawak Chong Chieng Jien (1,154), ADUN Perling yang baru dipilih Liew Chin Tong (1,008), Ahli Parlimen Kulai Teo Nie Ching (1,071) dan Ahli Parlimen Kluang Wong Shu Qi ( 939).

Pada kongres kebangsaan terakhirnya, perlembagaan parti telah dipinda untuk mengetepikan kuota 30 peratus untuk wanita dalam CEC, yang bermakna terdapat sekurang-kurangnya sembilan wanita dalam jawatankuasa baharu itu.

Sembilan calon wanita yang tersenarai ialah Kok, Yeoh, Teo, Wong, Young Syefura, ADUN Kapayan Jannie Lasimbang (877), Ahli Parlimen Batu Kawan Kasthuriraani Patto (978), Setiausaha DAP Negeri Pulau Pinang Lim Hui Ying (1,155), Ahli Parlimen Lanang Alice Lau (1,119).

Di kalangan calon Melayu yang bertanding dalam pemilihan parti, hanya Syefura Muda yang berjaya masuk ke dalam barisan baharu CEC dengan 991 undi.

Baca Lagi | Gobind, Chow Kon Yeow dan Anthony Loke mendahului tempat teratas DAP

Baki calon Melayu yang bertanding—penolong setiausaha publisiti kebangsaan merangkap exco kerajaan negeri Pulau Pinang Zairil Khir Johari (662), naib pengerusi Tengku Zulpuri Shah Raja Puji (642), naib pengerusi DAP Johor Sheikh Umar Bagharib Ali (291) dan Tebing Tinggi ADUN Abdul Aziz Bari (648) — tidak memperoleh lebih daripada 800 undi untuk dimasukkan ke dalam senarai.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Pejuang untuk terus ‘berjuang’ tetapi akan belajar daripada cara yang gagal selepas tewas di Johor

Read Next

Kementerian memberi amaran kepada penyiar supaya tidak menyinggung sensitiviti agama

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.