The Malaysia Post

BN mendedahkan Sulaiman Md Ali sebagai calon ketua menterinya

Hanya Barisan Nasional (BN) yang telah mengumumkan “Bocah Poster”, atau calon ketua menteri, walaupun tiga gabungan yang gagal dalam pilihan raya negeri Melaka mula menamakan calon mereka untuk pelbagai kawasan pada hari Jumaat.

“Poster Boy” BN ialah Datuk Seri Sulaiman Md Ali, yang merupakan ketua menteri sehingga empat wakil rakyat menarik balik sokongan kepadanya dan mencetuskan pilihan raya negeri. BN terdiri daripada Umno, MCA, MIC dan Parti Bersatu Rakyat Sabah.

Dua lagi blok utama dalam pergaduhan itu — Pakatan Harapan (PH) dan Perikatan Nasional (PN) — berasa malu terhadap calon ketua menteri mereka walaupun nama beberapa pemimpin kanan telah difitnah secara tidak rasmi.

Mereka yang dikatakan bertanding jawatan tertinggi sekiranya PN menang ialah Naib Ketua Srikandi Bersatu dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Datuk Mas Ermieyati Samsudin dan Naib Presiden Bersatu Datuk Mohd Rafiq Naizamohideen

Di pihak PH, Pengerusi PKR Selangor dan Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari, dalam sidang media hari ini, berkata gabungan itu mempunyai ramai calon yang layak menjadi menteri besar, termasuk bekas menteri besar Datuk Seri Idris Haron dan Adly Zahari. 

Setiausaha Agung Amanah Datuk Dr Mohd Hatta Md Ramli dan setiausaha penganjur kebangsaan DAP Anthony Loke mahu Adly, yang merupakan pengerusi PH Melaka, dilantik sebagai ketua menteri jika PH menang manakala Pengerusi PH Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak komited dalam perkara itu.

Pensyarah kanan Che Hamdan Che Mohd Razali memberitahu Bernama bahawa walaupun penting bagi parti menamakan calon ketua menteri mereka bagi menyemai keyakinan orang ramai, mereka yang dicalonkan mestilah personaliti yang kuat yang boleh menyatukan parti komponen bagi mengelak pembelotan pada masa hadapan.

“Dalam konteks parti, calon ketua menteri mestilah seorang individu yang boleh diterima pakai oleh semua pihak supaya tidak berlaku lagi insiden lompat parti yang merugikan rakyat.

“Dalam kes Melaka, sudah ada dua kerajaan (sejak 2018) dan kerajaan yang akan dibentuk selepas ini mestilah yang stabil,” kata Che Hamdan, yang berasal dari Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara. UiTM) di Raub, Pahang.

Che Hamdan berkata kelewatan PN dan PH menamakan calon ketua menteri mereka boleh menjadi satu strategi.

“PH mungkin melakukan ini untuk menarik undi daripada penyokong Adly dan Idris. Namun begitu, mungkin juga terdapat perselisihan faham dalam PH dalam menentukan calon ketua menteri mereka,” tambahnya.

Pandangannya dikongsi oleh Prof Sivamurugan Pandian, yang berkata adalah sukar bagi parti untuk meyakinkan pengundi tanpa menamakan bakal ketua menteri mereka.

“Pada 2008 di Pulau Pinang, BN gagal menamakan calon ketua menterinya. Kemudian berlaku perebutan menyebabkan DAP mengisytiharkan bahawa undi untuk BN adalah undi untuk ketua menteri Umno, dan ini menyebabkan kejatuhan kerajaan BN,” katanya dalam program Bernama TV mengenai pencalonan untuk pilihan raya semalam.

Baca Lagi | BN mendedahkan Sulaiman Md Ali sebagai calon ketua menterinya

“Dalam konteks semasa, walaupun calon bertanding atas kekuatan integriti mereka, tiga gabungan utama perlu menamakan calon ketua menteri mereka untuk menjelaskan hala tuju Melaka,” katanya.

Pengundian awal untuk pengundian adalah pada 16 November dan pengundian pada 20 November.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Kecederaan belakang memaksa Zii Jia bersara dalam set penentuan perlawanan akhir Terbuka Hylo 2021

Read Next

Rocker Awie dihukum membayar RM80,000 kepada bekas isteri atas serangan domestik

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.