The Malaysia Post

6,699 Notis Temusiasat Dikeluarkan JPJ Kelantan Hasil Pemantauan Dron

JPJ Kelantan telah pun mengeluarkan sebanyak 6,699 notis temusiasat kepada pengguna jalan raya yang didapati melanggar peraturan melalui pemantauan dron. Notis-notis ini dikeluarkan sepanjang tempoh Ops Khas Hari Raya Aidilfitri (HRA) 2024 yang dilaksanakan oleh JPJ Kelantan bermula dari 1 April hingga Rabu lalu.

Pemantauan Dron: Penambahbaikan dalam Penguatkuasaan Jalan Raya

Penggunaan teknologi dron dalam penguatkuasaan jalan raya telah membantu JPJ Kelantan untuk mengesan pelanggaran dengan lebih efisien. Melalui operasi ini, individu yang melakukan kesalahan seperti memotong di garisan berkembar, memandu di lorong kecemasan, tidak mematuhi isyarat lalu lintas lampu merah, dan memotong barisan telah dikenakan notis temusiasat di bawah Seksyen 114 Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Tindakan Penguatkuasaan: Menegakkan Disiplin Pengguna Jalan Raya

Pengarah JPJ Kelantan, Mohd Misuari Abdullah, menegaskan bahawa kesemua individu yang terlibat akan diberi tempoh 14 hari untuk tampil ke pejabat JPJ bagi penyelesaian lanjut. Bagi yang enggan mematuhi arahan, mereka akan dikenakan notis saman.

Baca lagi | DUN Kelantan Sebulat Suara Luluskan Penggubalan Semula 16 Seksyen Enakmen Kanun Jenayah Syariah

Pelbagai Kesalahan Dilaporkan

Selain itu, sepanjang tempoh operasi tersebut, JPJ Kelantan turut mengeluarkan 10,318 notis atas pelbagai kesalahan. Notis-notis ini merangkumi pelbagai jenis kesalahan, termasuk Notis Saman JPJ (P) 22 yang merekodkan jumlah kesalahan tertinggi sebanyak 9,122 kes. Kesalahan-kesalahan lain termasuk notis sita Seksyen 64 (1), notis arahan periksa Seksyen 61 (1), notis temusiasat, notis arahan timbang Seksyen 63 (1), serta permintaan butir-butir pemandu Seksyen 23 (5).

Meningkatkan Kesedaran dan Kepatuhan Terhadap Undang-Undang Jalan Raya

Mohd Misuari menegaskan bahawa operasi ini akan diteruskan bagi memastikan pengguna jalan raya mematuhi undang-undang jalan raya dengan lebih berkesan. Langkah-langkah penguatkuasaan ini diharap dapat membantu mengurangkan kadar kemalangan jalan raya hingga 50 peratus menjelang tahun 2030. Dengan itu, kesedaran dan kepatuhan terhadap undang-undang jalan raya adalah penting bagi keselamatan bersama.

Read Previous

Setiausaha Kerajaan Negeri Melaka, Datuk Zaidi Meninggal Dunia Akibat Serangan Jantung

Read Next

ASEAN Mengecam Tindakan Keganasan di Myanmar

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.