The Malaysia Post

Mangsa Banjir di Kedah dan Pulau Pinang Meningkat, Perlis Turut Terjejas

Banjir yang melanda beberapa negeri di utara Semenanjung Malaysia semakin memburukkan dengan jumlah mangsa yang dipindahkan ke pusat pemindahan sementara (PPS) di Kedah dan Pulau Pinang terus meningkat pagi ini. Manakala, Perlis menjadi negeri terbaru dilanda bencana banjir dengan PPS baru dibuka malam tadi.

Peningkatan Mangsa Banjir di Kedah

Di Kedah, jumlah mangsa banjir yang dipindahkan ke PPS meningkat secara mendadak kepada 2,194 orang pada jam 8 pagi ini berbanding 675 orang pada petang semalam. Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kedah, Zulkhairi Zainol Abidin, melaporkan bahawa mangsa banjir ini terdiri daripada 388 keluarga yang berasal dari enam daerah yang paling terjejas.

“Daerah Pokok Sena merupakan kawasan paling teruk terjejas dengan 1,000 mangsa daripada 173 keluarga yang ditempatkan di dua PPS. Di Pendang, sebanyak 678 mangsa daripada 43 keluarga telah dipindahkan ke PPS yang baru dibuka semalam,” kata Zulkhairi.

Beberapa daerah lain seperti Kubang Pasu, Kulim, Kuala Muda, dan Kota Setar turut menyaksikan peningkatan jumlah mangsa. Di Kubang Pasu, tiga PPS menempatkan 301 mangsa daripada 99 keluarga, sementara di Kulim, tiga PPS menempatkan 108 mangsa daripada 34 keluarga. Daerah Kuala Muda dan Kota Setar pula menempatkan sejumlah kecil mangsa di PPS masing-masing.

Sungai-Sungai di Kedah Melebihi Paras Bahaya

Selain pemindahan mangsa, lapan sungai di Kedah dilaporkan melebihi paras bahaya, termasuk Sungai Padang Terap di Kepala Batas dan Sungai Anak Bukit di Jambatan TAR, Kota Setar. Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) juga mengeluarkan amaran bahawa empat lagi sungai berada pada paras amaran, manakala beberapa sungai berada di paras waspada.

Keadaan ini menandakan risiko yang lebih tinggi bagi penduduk di kawasan terjejas, dengan hujan yang dijangka berterusan dalam beberapa hari akan datang.

Baca lagi | Banjir Kilat Terburuk Melanda Alor Gajah, Melaka

Mangsa Banjir di Pulau Pinang Terus Meningkat

Di Pulau Pinang, jumlah mangsa banjir juga terus meningkat dengan 635 orang daripada 173 keluarga telah dipindahkan ke 11 PPS setakat pagi ini. Mangsa-mangsa ini terutamanya dari daerah Seberang Perai Utara (SPU), Seberang Perai Tengah (SPT), dan Seberang Perai Selatan (SPS).

Jurucakap Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Pulau Pinang menyatakan bahawa beberapa PPS baru dibuka semalam bagi menampung peningkatan jumlah mangsa yang terjejas akibat banjir.

Perlis Terjejas Banjir Buat Pertama Kali

Sementara itu, Perlis menjadi negeri terbaharu yang dilanda banjir setelah hujan lebat berterusan sejak jam 6 petang semalam. Dua PPS telah dibuka di negeri itu malam tadi bagi menempatkan 41 mangsa daripada 13 keluarga.

Pengarah APM Perlis, Mohd Izaimi Md Daud, memaklumkan bahawa pihak berkuasa sedang memantau keadaan di beberapa kawasan yang berisiko tinggi. Mereka turut bersiap sedia untuk membuka lebih banyak PPS jika hujan terus berlarutan.

Langkah-Langkah Keselamatan dan Tindakan Lanjut

Penduduk di kawasan yang terjejas di seluruh negeri dinasihatkan untuk terus mengikuti perkembangan terkini daripada pihak berkuasa dan mengambil langkah-langkah berjaga-jaga. Banjir yang berterusan ini menimbulkan kebimbangan terhadap keselamatan penduduk serta risiko kerosakan infrastruktur yang lebih besar.

Pihak berkuasa tempatan di Kedah, Pulau Pinang, dan Perlis kini sedang giat menjalankan operasi pemindahan dan membantu mangsa yang terjejas. Mereka juga menyeru penduduk untuk segera melaporkan sebarang situasi kecemasan agar bantuan segera dapat disalurkan.

Sebagai langkah keselamatan, penduduk yang tinggal berhampiran sungai-sungai yang melebihi paras bahaya dinasihatkan untuk berpindah ke tempat yang lebih selamat dan mengikuti arahan pihak berkuasa.

Read Previous

Perjanjian Perdagangan Australia-UAE Tingkatkan Eksport kepada A$678 Juta Setahun

Read Next

NDRRMC: Monsun Habagat dan Taufan Tropika Ferdie, Gener Ragut 20 Nyawa

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.