The Malaysia Post

Da’i Syed Dijatuhi Hukuman 10 Tahun Penjara dan Tiga Sebatan Atas Kes Rogol

SHAH ALAM – Pendakwah selebriti Da’i Syed, atau nama sebenarnya Syed Shah Iqmal Syed Mohd Shaiful, dijatuhkan hukuman penjara selama 10 tahun dan tiga sebatan oleh Mahkamah Sesyen Shah Alam pada Jumaat, selepas didapati bersalah atas pertuduhan merogol seorang wanita lima tahun lalu.

Keputusan Mahkamah dan Reaksi Tertuduh

Hakim Norazlin Othman memutuskan hukuman tersebut serta-merta, bermula pada hari Jumaat, selepas Syed Shah Iqmal, 29, gagal menimbulkan keraguan munasabah di akhir kes pembelaan. Tertuduh, yang kelihatan terkejut, menundukkan kepala dan menangis teresak-esak semasa keputusan dibacakan.

Dia kelihatan ditemani isterinya, Hana Ismail, 38, yang baru melahirkan anak mereka 16 hari lalu. Syed Shah Iqmal memakai kemeja putih dan berkot hijau semasa prosiding tersebut.

Baca lagi | Kes Rogol dan Bunuh Doktor Kolkata: Polis Tepis Khabar Angin Penemuan 150 mg Air Mani, CBI Sedang Lakukan Siasatan

Kronologi Kes Rogol Da’i Syed

Kes rogol melibatkan Da’i Syed, atau Syed Shah Iqmal, bermula pada 10 Disember 2020, apabila dia mengaku tidak bersalah atas tuduhan merogol seorang wanita berusia 23 tahun di sebuah kondominium di Shah Alam pada 11 September 2019. Kes ini didakwa di bawah Seksyen 376(1) Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan jika didapati bersalah. Pada 10 April tahun lalu, Mahkamah Sesyen Shah Alam membebaskan Da’i Syed setelah pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie. Namun, Mahkamah Tinggi kemudian memerintahkan agar dia membela diri atas tuduhan tersebut setelah rayuan pendakwaan diterima.

Kes Terdahulu dan Lain-Lain Pertuduhan

Selain kes ini, Syed Shah Iqmal juga berdepan dengan dua pertuduhan lain, iaitu melakukan persetubuhan di luar tabii dan mencabul seorang penuntut kolej swasta. Pada 31 Mei 2022, Mahkamah Sesyen Petaling Jaya melepaskan dan membebaskan Syed Shah Iqmal daripada pertuduhan tersebut selepas pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadapnya.

Kes ini menarik perhatian awam dan media sejak ia mula disiasat. Keputusan mahkamah pada Jumaat ini memberi tamparan hebat kepada pendakwah tersebut, yang dikenali ramai sebagai figura selebriti dalam bidang dakwah.

Read Previous

PN Tuntut Penjelasan Anthony Loke dan Khazanah Nasional Terhadap Krisis Penerbangan MAB

Read Next

JBPM Henti Operasi SAR Selam Skuba di Loji IWK Pantai Dalam

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.