The Malaysia Post

Tanah Jerlus di Masjid India: Wanita Warga India Dipercayai Tertimbus

KUALA LUMPUR – Seorang wanita warga India berusia 48 tahun disyaki tertimbus akibat tanah jerlus di hadapan Masjid India pada Jumaat pagi. Kejadian yang berlaku sekitar jam 8 pagi itu menyebabkan mangsa terjatuh ke dalam lubang sedalam kira-kira 8 meter.

Menurut laporan, kejadian berlaku di kawasan sibuk di hadapan Masjid India, di mana tanah jerlus tiba-tiba berlaku, menyebabkan wanita tersebut terjatuh dan tertimbus. Lokasi kejadian segera menjadi tumpuan pasukan penyelamat yang berusaha sebaik mungkin untuk mengeluarkan mangsa.

Operasi Mencari dan Menyelamat (SAR)

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) serta Angkatan Pertahanan Awam telah dikerahkan ke lokasi kejadian untuk menjalankan operasi mencari dan menyelamat. Pasukan ini termasuk 15 anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Titiwangsa dan BBP Hang Tuah, yang merupakan pasukan awal untuk menangani insiden ini.

Baca lagi | Tanah Runtuh di Jalan Genting Klang: 52 Penghuni Taman Bunga Raya Diarahkan Berpindah

Komander Operasi Penolong Kanan Penguasa Bomba (PKPgB) Mohd Riduan Akhyar mengesahkan bahawa panggilan kecemasan diterima oleh Pusat Gerakan Operasi Kuala Lumpur pada jam 8.22 pagi. Menurutnya, sebaik tiba di lokasi kejadian, pasukan bomba mendapati mangsa telah terjatuh ke dalam lubang sedalam 8 meter dan sedang tertimbus di bawah tanah.

Penglibatan Unit Khas dalam Operasi

Mohd Riduan menambah bahawa Unit Pasukan Khas Taktikal Operasi Penyelamat Malaysia (STORM) dan Unit Anjing Pengesan (K9) juga telah dikerahkan untuk membantu dalam operasi tersebut. Tindakan ini bertujuan untuk mempercepatkan proses penyelamatan dan memastikan keselamatan mangsa.

Timbalan Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Superintenden Nuzulan Mohd Din, turut hadir di lokasi kejadian untuk memantau situasi dan memberikan bantuan yang diperlukan. Pihak berkuasa turut menjalankan siasatan mengenai punca kejadian dan memastikan tiada risiko tambahan di kawasan tersebut.

Read Previous

Tanah Runtuh di Jalan Genting Klang: 52 Penghuni Taman Bunga Raya Diarahkan Berpindah

Read Next

Rundingan Perdagangan Bebas Malaysia dengan GCC, FTA UAE Dijangka Dimuktamadkan Akhir Tahun Ini

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.