The Malaysia Post

Puad Zarkashi Kritik Annuar Musa, Gelar ‘Hang Jebat’ Politik

SHAH ALAM: Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Mohd Puad Zarkashi, telah mengkritik bekas Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa, dengan menyamakan beliau sebagai ‘Hang Jebat’ dan bukannya panglima seperti yang dinyatakan oleh Annuar ketika kempen di Meranto, Kelantan.

Kritikan Terhadap Annuar Musa

Dalam kritikan terbarunya terhadap Annuar Musa, Puad Zarkashi menyifatkan Annuar sebagai seorang pemimpin yang tidak layak digelar panglima sebenar. Menurut Puad, seorang panglima yang sejati tidak akan lari dari tanggungjawab atau mengkhianati parti sendiri. Kritikan ini merujuk kepada tindakan-tindakan Annuar yang dianggap tidak konsisten dengan nilai-nilai kepahlawanan yang sepatutnya dimiliki oleh seorang panglima.

Puad menyatakan bahawa Annuar Musa sepatutnya dimasukkan dalam senarai Hang Jebat, watak dalam mitos Melayu yang terkenal sebagai pengkhianat. Kenyataan ini menekankan pandangan Puad bahawa tindakan Annuar mencemarkan nilai kepimpinan dan kesetiaan kepada parti.

Dalam hantaran di laman Facebooknya pada Khamis, Puad turut mengkritik Annuar yang sering memuji dirinya sendiri atas pencapaian seperti membina banyak jalan di Gua Musang. Namun, Puad menegaskan bahawa pencapaian ini dibayangi oleh pelbagai kontroversi yang melibatkan Annuar. Annuar pernah digantung oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) selama 30 bulan, dan ketika menjawat jawatan sebagai Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA), beliau terlibat dalam isu-isu berkaitan Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) di Kelantan.

Baca lagi | Annuar Musa Tegaskan Ustaz Wadi Tidak Pernah Melobi dalam PRK Nenggiri

Kontroversi yang Menghantui Annuar Musa

Kontroversi melibatkan Annuar Musa semakin memuncak apabila Puad Zarkashi menyuarakan beberapa isu utama yang mencetuskan kekeliruan dan kemarahan di kalangan masyarakat. Salah satu isu utama yang dibangkitkan adalah dakwaan penyelewengan dalam program dan projek yang diuruskan oleh Annuar. Puad turut mempersoalkan tindakan Annuar dalam konteks Muafakat Nasional (MN), menyatakan bahawa Annuar telah membelakangkan prinsip perjuangan asal yang disepakati.

Puad Zarkashi menegaskan bahawa Annuar Musa telah memutarbelitkan isu Muafakat Nasional, dengan mengkritik keputusan Annuar yang mengundang Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) tetapi menghalang Parti Amanah Negara (PAN) dari menyertai MN. Ini menimbulkan persoalan mengenai keikhlasan Annuar dalam memperjuangkan soal ummah dan kesatuan politik.

Selain itu, Puad juga membidas tindakan Annuar Musa yang cuba menonjolkan dirinya sebagai wira dalam isu Pembasmian Diskriminasi Kaum (ICERD) dan status Rome Statute. Puad mencadangkan agar Annuar turut menyoal bekas Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Saifuddin Abdullah, yang pada masa itu turut berada di pentas bersama beliau, untuk mendapatkan pandangan yang lebih jelas mengenai pendirian kerajaan dalam isu-isu tersebut.

Isu Tanah dan Kesedar

Kontroversi tidak terhenti di situ sahaja. Puad Zarkashi turut mengkritik penglibatan Annuar Musa dalam isu tanah dan Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar). Beliau menyatakan bahawa Annuar, yang pernah memegang jawatan sebagai Menteri Luar Bandar, sepatutnya bertanggungjawab terhadap masalah yang dibangkitkan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Galas.

Puad mempersoalkan bagaimana sebuah syarikat yang baru didaftarkan kurang dari setahun sudah mendapat projek ladang hutan di Hutan Simpan Kekal (HSK) Perias Hulu Nenggiri Mukim Bertam seluas 202 hektar, sedangkan rakyat Nenggiri masih menunggu geran tanah selama berpuluh tahun. Isu ini menurut Puad, terletak di bawah kuasa kerajaan negeri dan menimbulkan tanda tanya mengenai keutamaan yang diberikan oleh pihak berkuasa dalam pengurusan tanah.

About Mohammed Ibrahim

Mohammad Ibrahim adalah pembela kebenaran. Dia percaya bahawa penting untuk bersuara dan memperjuangkan perkara yang betul, tidak kira apa kosnya. Mohammad telah mendedikasikan hidupnya untuk memperjuangkan keadilan sosial dan mencipta masa depan yang lebih baik untuk semua. Beliau seorang penceramah yang berkuasa dan ahli strategi politik yang mahir.

Read Previous

Shamsul Azri Abu Bakar Dilantik sebagai Ketua Setiausaha Negara yang Baharu

Read Next

Kaki Terkena Papan Anjal: Terjunan Pertama Alison Gibson di Olimpik Paris Berakhir Dengan Markah 0.0

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.